Minimalisme en advertenties


Steve Jobs — één van mijn favoriete minimalisten — zei: “de producten waren mijn motivatie, niet de winst”. Voor mij is dit ook zo. Miljonair worden is voor mij geen drijfveer.

Drie drijfveren zijn voor mij belangrijk. De eerste is als acteur en schrijver anderen inspireren en helpen met dat wat ik zelf maak. Om te maken heb ik tijd nodig, en met geld krijg ik daar meer van. Geef ik geld uit, dan geef ik tijd weg om zelf te creëren.

Mijn tweede drijfveer noem ik ‘genoeg’. Ik koop wat ik echt nodig heb en wat ik wil om de meeste voldoening uit mijn leven te halen. Precies zoals Vicki Robin het schrijft in haar boek ‘Your Money or Your Life’:

“Enough is a fearless place. A trusting place. An honest and self-observant place. It’s appreciating and fully enjoying what money brings into your life and yet never purchasing anything that isn’t needed and wanted”.

Mijn derde en drive is kunnen leven van mijn passies. In 2007 studeerde ik af aan de Toneelschool in Utrecht. Sindsdien werk ik als (stem)acteur, soms ook voor advertenties. Een passie en het geeft mij energie om met een professioneel team een mooi resultaat neer te zetten. Waar ik aan meewerk kies ik selectief, maar ik weet ook dat ik moet groeien om verder te komen. Om verder te komen met mijn drie drijfveren.

Later kwam daar de blog bij. Met eigen producten (boeken en courses), lezingen en samenwerkingen met andere — het liefst zo groen mogelijke — bedrijven bouwen we aan ons eigen merk. Ons doel is om steeds verder te groeien naar een zo duurzaam mogelijk onderneming. Dit kan niet in één keer perfect en in één keer goed. Er zijn namelijk geen perfecte mensen.

Advertenties

Zelf maak ik weleens gebruik van online advertenties op Facebook of Instagram voor GROWTHINKERS. Ik doe dit met plezier omdat ik geloof in mijn product. ‘Is dat waar ik aan meewerk goed voor de mens en de wereld?’ is een vraag die voor mij belangrijk is. Ik weet dat Steve Jobs hier weleens mee worstelde. Zijn producten zijn esthetisch maar maken ze ons en de wereld ook beter? Je kunt er lang over discussiëren.

Walt Disney zei: “We don’t make movies to make money, we make money to make more movies.” Net als Steve Jobs had ook Walt Disney de verkopen nodig om weer nieuwe films te kunnen maken, en daar horen ook advertenties bij. De advertentie is de laatste stap in het proces van creatie, en zelfs die advertentie op zich kan een creatief meesterwerk zijn.

Vervolgens is het de uitdaging om deze advertentie bij de juiste mens te krijgen. De mens die het nodig heeft of het graag wil om zoveel mogelijk voldoening uit zijn of haar leven te halen. Lukt dit niet, dat wordt het spam. Een andere uitdaging is om geen gebruik te maken van onze angsten. Niet inspelen op het gevoel van ‘niet goed genoeg zijn’ of ‘iets tekort komen’. Een advertentie voor een dure auto die jou het gevoel geeft dat je niet goed genoeg bent zonder? Liever niet.

Ik raad in artikelen aan om advertenties te filteren terwijl ik zelf ook soms in advertenties zichtbaar ben. Raad ik jou dan aan om mij ook te filteren? Ja, als ik iets aanbied wat je niet nodig hebt of jouw leven geen voldoening geeft, zeker. Probeer zoveel mogelijk aan te trekken wat past bij jou. Filter, blokkeer, unsubscribe en laat dat los wat niet bij jou past. Leef het leven waar jij naar verlangt en kijk of advertenties je daarbij kunnen helpen. Maak dat belangrijk wat er voor jou écht belangrijk is en verwijder alles wat daar niet bij helpt, want dat is minimalisme.

Ik geloof diep van binnen dat iedereen deze wereld mooier en groener wil maken. Allemaal vechten we onze eigen battles, en om dit te bewerkstelligen kunnen we niet volledig afstand nemen van een systeem waar de economie nu op draait. Hoe graag we dat soms ook willen. Ook ik zal moeten blijven voortbewegen in deze economie. De economie die nu nog gaat over oneindige groei, maar hopelijk gaat veranderen.

Hoe veranderen we dat? Door geld uit te geven en zoveel mogelijk mee te werken aan dat waar we als mens achter staan. “Ga hiermee door!” zeggen we als we ergens aan meewerken of geld aan uitgeven. “We are all in this together”. Dus is mijn ‘note to self’ — en stiekem ook naar jou — zet stappen naar een mooiere en groenere wereld, en weet dat dat niet in één keer perfect kan.

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.

Share this...


Verlangen naar Minder van Jelle Derckx
VERLANGEN NAAR MINDER

28 juni verschijnt mijn boek 'Verlangen naar minder'
— een reis naar een bewust en duurzaam leven.
Bekijk hier een preview!

GROWTHINKERS