De jongste minimalist van Nederland


Gastblog by Yannick Hagers – de jongste minimalist van Nederland

Ik ben Yannick, geboren net voor het millenium en ik ben bezig met het VWO. Naast mijn opleiding werk ik in de Natuurwinkel en houd ik me bezig met minimalisme. Dat laatste heeft mijn leven veranderd en dat verhaal deel ik graag met jou.

Eind 2014 zag mijn leven er ongeveer zo uit:

• Ik had een kledingkast met spullen die ik nooit droeg.

• Ik had een boekenkast met boeken die ik nooit las.

• Ik had een bed met daaronder nog meer spullen die geen “joy” brachten.

• Ik raakte vaak (dure) schoolspullen kwijt.

• Mijn twee kamers waren altijd een rotzooi. (gescheiden ouders met co-ouderschap)

• Mijn digitale leven was een ongeorganiseerde hel.

• Ik deed weinig tot geen moeite voor mijn VWO opleiding.

• Ik had twee Playstations en een TV op één van mijn kamers.

• Mijn (eet)gewoontes waren allesbehalve gezond.

• Mijn ochtend -en avondroutine bestonden uit beeldschermen.

• Ik sliep slecht.

• Mijn telefoon stond vol met spellen en sociale media.

• Ik werkte bij een bedrijf dat niet pastte bij mijn waarden.

• Ik had geen administratie en mijn geld ging naar games.

Ik was niet per se ongelukkig, maar nu ben ik gelukkiger. Mijn leven is ingrijpend veranderd.

Het begon allemaal met de film ‘No impact man’, deze film laat zien hoe je afval-vrij kunt leven en waarom vrijwilligerswerk zo belangrijk is. Ik kreeg het inzicht dat als je jezelf verandert je de wereld kunt veranderen. Klimaatverandering vond ik fascinerend en ik wilde er iets tegen doen.

Mezelf veranderen en ontwikkelen begon ik erg leuk te vinden. Ik begon op internet te zoeken naar blogs en artikelen. Ik kwam op blogs terecht die uitleg gaven over ‘succes’. Vaak gaven ze lijstjes zoals: ’10 redenen waarom je niet succesvol bent’. Deze blogs waren vooral aanvallend en hielpen voor mijn gevoel niet echt. Tot ik de blog Zen Habits tegen kwam. Leo Babauta, de schrijver van dit blog, vertelde mij op een simpele manier hoe je je leven verandert. Ik vond de meest simpele artikelen, zoals hoe je je bureau netjes houdt, al mega interessant.

Eind 2014 ging ik met mijn moeder verhuizen, ik wilde zelf zo min mogelijk spullen meenemen. Ik pakte in met mijn moeder en zoals verwacht ging bijna alles mee. Als ik het boek van Marie Kondo eerder gelezen had, had ik die fout niet gemaakt. Toen ik eenmaal verhuisd was begon ik steeds meer blogs te volgen. Ik was helemaal in de minimalisme spirit en begon met spullen wegdoen:

• Van 20 shirts naar 5 shirts.

• Mijn Playstations zijn allebei de deur uit.

• Ik heb zeker 10 vuilniszakken kleding weggedaan.

• Ik ben online zeer georganiseerd.

• Ik kom vaak op tijd op mijn werk, daar wordt tevens mijn pro-actieve mindset gewaardeerd.

• Ik bezit op dit moment nog 110 spullen, waarvan 36 voor school.

• Mijn opleiding gaat beter en ik haal veel hogere cijfers dan in de 4e klas.

Naast minimaliseren ben ik ook bezig met mijn gewoontes veranderen, door middel van de app ‘Habitbull’ en een techniek genaamd Habit Stacking. Bij die techniek plak je gewoontes achter elkaar, bijvoorbeeld: douchen – tanden poetsen – flossen. Mijn gewoontes zijn verbeterd en het gebruik van mijn telefoon is omlaag gegaan.

Daarnaast ben ik meer in kwadrant 2 van Stephen Covey gaan leven. Ik ben geswitcht van werken bij Dirk van den Broek naar werken bij de Natuurwinkel. Mijn cijfers en de hoeveelheid tijd die ik in school steek zijn allebei omhoog gegaan. In de 3e klas stond ik gemiddeld vooral zes, nu sta ik vooral op zeven en acht. Ik ben tegenwoordig ook vrijwilliger bij Greenpeace waar ik nieuwe leuke mensen ontmoet.

Ik voel me fit.

Ik voel me gezond.

Ik ben gelukkig en ik hou van mezelf.

Minimalisme is niet een oplossing voor je problemen, maar het is wel een middel om naar de oplossing te komen.
Minimalisme heeft niet alleen mijn gewoontes veranderd, maar door minimalisme ben ik ook mijn tijd steeds beter gaan indelen. Prioriteiten stellen heeft mijn leven veranderd en sindsdien ga ik ook beter om met mijn tijd.
 


Time is our most precious asset… We should spend it wisely. — Michael Levy


Het rapport gemiddelde per periode van mijn afgelopen schooljaren.

In het eerste en tweede jaar was het allemaal nog erg makkelijk, maar de gemiddelden daalden langzaam. In het derde jaar ging het een stuk minder dan in vorige jaren. Misschien komt dit door het hogere werktempo, of juist door de bakken met huiswerk. In de vierde klas ging ik werken naast mijn studie. Opmerkelijk is dat mijn cijfers, tegen de trend in, langzaam stegen. Overal op scholen wordt gezegd dat de vijfde klas het moeilijkste jaar is van het VWO. Toch sta ik het hele jaar al een 7,5 gemiddeld terwijl ik vaak nog rond de twaalf uur per week werk en daarnaast nog drie keer per week anderhalf uur sport.

cijfers-yannick

Het rapport gemiddelde per periode van mijn afgelopen schooljaren.

Hoe kan dit? Voordat ik het uitleg eerst een leuke statistiek: Amerikanen besteden 153 dagen van hun leven op zoek naar verloren spullen. Zo was ik vroeger ook altijd mijn spullen kwijt. Sleutels verloren, telefoon kwijt, portemonnee zoek, ga zo maar door. Mijn kamer was ook vaak, bijna altijd, een rommel. Kleding lag overal, boeken verspreid over de vloer en elke dag riep mijn moeder: “Yannick, ruim je kamer op!”

En terecht.

Als ik vroeger op een ‘o zo mooie vrijdagavond’ geen zin had om te slapen, pakte ik mijn telefoon en ging ik YouTube-filmpjes kijken. Soms zette ik mijn Playstation aan en speelde ik spelletjes, soms tot vier uur ’s nachts.

Overdag gebruikte ik mijn telefoon tijdens de lessen op school: om te appen, mail te lezen, mindless door de Facebook-timeline te scrollen of spelletjes te spelen. Ik was echt verslaafd aan de spelletjes op mijn telefoon. Er is niks mis met deze activiteiten (WhatsApp is erg handig voor communicatie met mensen), maar de timing van het gebruik van de apps en de hoeveelheid was duidelijk niet goed voor mijn cijfers.

Maar, dit is veranderd. Mijn cijfers gingen langzaam omhoog, dit komt omdat ik mijn tijd anders ging besteden.

Mijn grote veranderingen:

• Tijd in games, TV en social media is met vier en een half uur gedaald.

• Ik besteed meer tijd aan relaties, huiswerk, lezen en mijn werk.

• Ik ben langer gaan slapen.

• Ik besteed veel minder tijd aan opruimen.

Hoe kan het dat mijn cijfers omhoog zijn gegaan?

De voornaamste reden is dat je mij niet meer vijf uur per dag in de wereld van passief entertainment zult vinden. Ik heb weer de beschikking over deze tijd door meerdere veranderingen:

• Ik heb in één keer veel social media netwerken verwijderd: Snapchat, Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Telegram.

• Beide Playstations heb ik verkocht.

• Ik heb alle spelletjes van mijn mobiel en laptop verwijderd.

• Mijn Gmail inbox is simpel, ik unsubscribe als ik iets niet wil lezen.

• Ik ontvang minder spam, nieuwsbrieven en mailtjes van social media.

• Ik check mijn mail alleen nog maar op mijn laptop, dit gaat sneller.

Nogmaals, al deze dingen zijn niet slecht. Alleen de manier waarop ik ze gebruikte vond ik slecht. Ik speel nu nog wel af en toe een spelletje, maar alleen in sociale gelegenheden. Facebook gebruik ik nu meer voor het vinden van mensen met dezelfde interesses (duurzaamheid) en Goodreads voor het vinden van interessante boeken en het bijhouden van mijn progressie qua lezen.

Mijn methode voor het leven naar mijn prioriteiten.

Om jou een beetje op weg te helpen hierbij een handige tool om inzicht te krijgen in jouw tijd. De manier waarop je je tijd terug krijgt is eigenlijk heel simpel.
 

TOOL
(down-to-earth oefening die je meteen kunt doen)

1. Pak een pen en een vel papier.

2. Maak twee kolommen, prioriteiten en tijdsbesteding.

2. In de kolom ‘prioriteiten’ schrijf je op wat je belangrijk vindt. In de kolom ‘tijdsbesteding’ schrijf je op waar je je tijd op een gemiddelde dag aan besteedt.

Deze lijstjes zagen er bij mij zo uit.

Prioriteiten

• Relaties
• Lezen
• School
• Werken
• Slapen

Tijdsbesteding

• TV / social media / games
• Opruimen
• School
• Werken
• Sapen
• Zoeken naar verloren spullen

Door goed naar mijn prioriteiten te kijken kon ik mijn leven radicaal veranderen. Ik werd fitter, ging meer lezen, haalde hogere cijfers en verbeterde mijn relaties. Dat laatste doe ik door geen aandacht aan mijn telefoon te besteden als ik met iemand in gesprek ben en door veel dingen te doen met m’n ouders zoals naar het theater, de bios of een dagje uit.

Maak zelf ook die lijstjes, zodat op een gegeven moment in de toekomst jouw prioriteiten gelijk zijn aan je tijdsbesteding. En als dat gebeurt, zal je minder het gevoel hebben dat je je tijd kwijt raakt aan onbelangrijke dingen. En dat zal ook bij jou, je leven radicaal veranderen.

Daar ben ik van overtuigd.



Meld je aan voor de newsletter en ontvang een preview
van het boek 'Verlangen naar minder' in je mailbox!

GROWTHINKERS