Beginnen en een einde maken aan constant opruimen

Het moeilijke aan dingen doen die moeilijk zijn is dat het makkelijker is om dingen te doen die makkelijk zijn. Dit is precies zo met opruimen. Hier een oplossing: klein beginnen. Want als je klein begint heb je snel het gevoel van winnen te pakken. En als we dat gevoel hebben willen we door. Tips om op een creatieve manier te beginnen met opruimen.

1. The Minimalists Game.

Verreweg de leukste game op het gebied van minimaliseren. Het is hét voorbeeld van klein en met plezier beginnen. Vind een vriend of familielid (iemand die ook wil minimaliseren) en start allebei bij het begin van een nieuwe maand. De eerste dag doe je één ding weg, de tweede dag twee dingen. Zo ga je verder en wordt het steeds uitdagender. Wie het langst doorgaat wint. Kun je niemand vinden die met je wil meedoen? Gewoon de challenge met jezelf aangaan!

2. 21 Day Packing Party.

In het mooie boek ‘Everything That Remains’ van The Minimalists schrijven de twee Amerikaanse mannen over een Packing Party die ze samen organiseerden. Het idee was van Ryan, één van de twee Minimalists. Hij pakte al zijn spullen in alsof hij ging verhuizen en nam zich voor om iets pas uit te pakken als hij het écht nodig had. Het verslag van 21 dagen lees je in het boek. Een geweldige manier om erachter te komen wat je nou echt gebruikt en wat van waarde is.

3. Project 333.

Dit is een minimalistische fashion challenge bedacht door Courtney Carver. Het idee is om elk seizoen (3 maanden) 33 items te dragen. Deze items maken deel uit van een capsule wardrobe. Ze heeft er in de Verenigde Staten al enorm veel mensen mee geïnspireerd. Check it out!

Hoe minder kleding je hebt hoe makkelijker het is om te kiezen wat je aantrekt. En ik neem aan dat je liever meer aandacht geeft aan de dingen die belangrijker zijn. Daarnaast scheelt het je stress, tijd en energie. Dit is wat Barack Obama erover zegt:

“Ik draag alleen grijze of blauwe pakken. Ik probeer de beslissingen die ik elke dag moet maken te minimaliseren. Ik wil liever niet beslissen over wat ik moet eten of dragen want ik heb te veel andere beslissingen die ik moet maken”.

Als je flink geminimaliseerd hebt binnen je kleding dan kun je met de essentiële stukken een capsule wardrobe samenstellen en omhoog gaan in kwaliteit en duurzaamheid. Zoek naar groene en ecologische merken en stop met fast fashion.

4. Gebruik je fantasie en stel jezelf interessante vragen.

Het is gezond om je brein te prikkelen door vragen te stellen die je meer bewustzijn geven over je spullen en wat je daar écht van nodig hebt. Als je dit niet meer zou hebben en nu in de winkel zou zien liggen, hoeveel zou je er voor geven? Voegt dit waarde toe aan mijn leven? Geeft dit mij plezier?

5. Maak een stuff-list

Dit is voor iedereen die al wat verder is met opruimen. Een stuff-list maken geeft je enorm veel helderheid en overzicht over je spullen. Het is ook waardevol om daadwerkelijk te zien wat er voor jou overblijft en dus belangrijk is. Ineens kan dat boek over fotografie overblijven of die brainstorm van een goed ondernemersplan. Opruimen en een stuff-list maken kan de reden zijn dat je die droom weer oppakt. Die droom die verborgen ligt onder een berg met spullen en stof.

6. Spullen waar je over twijfelt toch gewoon op Marktplaats zetten.

Het proces van ‘spullen op Markplaats zetten’ is iets waar je doorheen moet. Marktplaats heeft tegenwoordig een app die heel handig en snel is. Maak de foto’s met je smartphone en zet ze online. Kijk vervolgens wat er binnenkomt aan biedingen. Misschien wel dé doorslag om afstand te doen van die miskoop die daar maar stiekem staat te wachten op een nieuwe eigenaar.

7. Maak elke dag een foto van iets met emotionele waarde en sla het op.

Voor spullen met emotionele waarde geldt deze gouden regel: ‘Keep only the best’. We denken vaak dat de emotionele waarde in het object zit. Dit is niet zo.

De herinneringen zitten niet in de spullen,
de herinneringen zitten in ons.

Maak elke dag een foto van iets met emotionele waarde en sla het ergens op onder een bepaalde naam zoals: EMO, emotionele waarde of nostalgie bijvoorbeeld. Zorg dat het op je computer staat maar ook in de Cloud. Een handige app om dit dagelijks te doen is de app Scanner Pro.

Dit is een goede eerste stap om het tastbare los te laten en alleen de spullen met de meeste emotionele waarde over te houden. Geef deze spullen vervolgens een belangrijke plek in je huis zodat iedereen het kan zien. Zo krijgt dat sieraad van je overgrootmoeder weer de aandacht en de ogen die het verdient.

8. Geef jezelf vijf minuten.

Tot slot, een artikel van blogger Leo Babauta met achttien opruim acties die je binnen 5 minuten kunt uitvoeren. Geef jezelf elke dag vijf minuten om één van de punten aan te pakken en je bent in minder dan drie weken opgeruimder dan ooit.

You can do it! En als je begonnen bent, stel jezelf dan de twee belangrijkste vragen tijdens het opruimen.

De twee belangrijkste vragen tijdens het opruimen

Tijdens onze verhuizing was ik blij. Blij dat ik mijn vrienden niet hoefde op te zadelen met alles wat ik mijn hele leven had verzameld. Blij toen ik de enorme verhuiswagen van de ‘ook verhuizende’ buren zag. We konden de verhuizing in één dag met zijn tweeën aan.

Een verhuizing. Het maakt je bewust van alles wat je hebt, want alles moet naar een andere plek worden gebracht.

Aangekomen in het nieuwe huis werd het tijd om alles te organiseren. Ook dit maakt je bewust. Het is heel fijn om alles weer even door je handen te laten gaan en het een plek te geven. Een plek waar je het makkelijk kunt vinden. Zo categoriseerden we veel spullen en heeft elke doos of box een label.

Wat je niet hebt heeft ook geen plek nodig en als je de ruimte hebt betekent dat niet dat je die moet volstoppen met spullen. Laatst zei iemand tegen mij: ‘We zijn wat groter gaan wonen en er zijn nog steeds wel lege plekken in huis’. Plekken die nog gevuld moeten worden’. Ik zie dit anders. Witte ruimtes zijn juist prachtig. Ik zie ze als witte ruimtes in de agenda. Als de kalmte. Daar waar je in het moment mag zijn. Een hoek van de kamer waar alleen een grote plant staat, daar houd ik van.

In de witte ruimte met mooie planten en sfeervol licht vind je ook de waarheid. We vullen al zoveel leegtes met entertainment, vet voedsel en ander vluchtgedrag. De leegte is écht en niet opgevuld. Bij deze twee vragen die naar mijn mening waardevoller zijn dan de vraag ‘Wat moet daar nog komen om de ruimte te vullen?’

1. Heb ik dit nodig?

Het verschil bepalen tussen ‘iets nodig hebben’ en ‘het willen’ is een enorme klus in onze maatschappij. Er wordt steeds tegen ons geschreeuwd dat we iets nodig hebben door grote bedrijven die heel veel geld willen verdienen. Ze willen ons laten geloven dat je heel veel nodig hebt om gelukkig te worden en er bij te horen. En die grote bedrijven zijn slim, heel slim. Ze geven je het gevoel dat je iets nodig hebt vanuit de boodschap dat je iets mist of tekort komt. Laat dat nou één van de grootste angsten zijn die we met ons meedragen.

Je tackelt dit hele probleem door jezelf heel bewust af te vragen: ‘Heb ik dit nodig?’. Als je kunt zien dat je iets niet nodig hebt, heb je een hele goede stap gezet.

Dat wat we écht nodig hebben is natuurlijk heel weinig: water, voedsel, een dak boven je hoofd en kleding, maar we hebben het nu over meer dan alleen overleven. We willen niet alleen maar overleven, we willen zoveel mogelijk uit het leven halen. Een betere vraag is dus: ‘Heb ik dit nodig om het beste uit mijn leven te halen’?

Maar met deze vraag zijn we er nog niet. Want je wil geen huis met alleen maar spullen die je nodig hebt. Dan wordt het allemaal wel heel erg functioneel. We willen ook spullen die verhalen vertellen. We zijn wezens die houden van verhalen, al duizenden jaren. Daarom is de volgende tweede vraag ook belangrijk.

2. Waarom heb ik dit?

Er hangt nu een concertticket van Michael Jackson aan mijn muur. Het is een concertticket uit 1992. Daar stond ik als jongetje van acht in de Kuip. Het is één van de meeste heldere momenten uit mijn kindertijd. Ik zie mezelf nog de trappen op lopen en samen met mijn vader in het stadion staan. Het was een onvergetelijke avond. Een avond met een schreeuw naar verandering met ‘Man in the Mirror’ en ‘Heal the World’. De betekenis die ik toen als kind nog niet doorhad, maar het doet mij geloven dat dit niet voor niets zo’n bepalende avond voor mijn leven was.

Vraag jezelf eens af waarom je iets hebt bij alles wat je door je handen laat gaan. Als je eens rondkijkt in je woonkamer dan zie je misschien allemaal dingen op de kasten en vensterbanken staan. Waarom heb je ze eigenlijk? Omdat ze een belangrijk verhaal in je leven vertellen? Waarschijnlijk niet allemaal. Ze zijn vaak uitgekozen op de aanbieding of omdat het zo goed bij de bank of het behang past.

Minimalisme is dat belangrijk maken wat er voor jou écht belangrijk is en alles verwijderen wat daar niet helpt. De twee vragen ‘Heb ik dit nodig?’ en ‘Waarom heb ik dit?’ zijn de twee belangrijkste vragen om jezelf te stellen tijdens het opruimen. Om de stappen te zetten naar het leven dat jij wil leven.

Niet zuinig, simpel, minimalistisch of eenvoudig leven, maar jouw leven leven.

Een einde maken aan constant opruimen

Waarom komen mensen moeilijk van spullen af en waarom blijven ze constant opruimen? Het is een vraag die ik mezelf stelde en ik besloot om op onderzoek uit te gaan. Marie Kondo, de Japanse tidy-queen, schreef er een boek over: ‘Opgeruimd!’ Een hele grote aanrader met de garantie dat je handen jeuken na het lezen van dit boek.

‘People have trouble discarding things that they could still use (functional value), that contain helpful information (informational value) and that have sentimental ties (emotional value). When these things are hard to obtain or replace (rarity), they become even harder to throw away’.

Dit zijn dus de drie aspecten die iets waarde geven voor ons: functionele, informatieve en emotionele gehechtheid. Als je kijkt naar deze drie aspecten dan zou je kunnen zeggen dat deze dingen worden overdreven door je brein en dat je daarom dus niks weg doet.

1. Het brein overdrijft de functionele waarde.

‘Dit kunnen we nog wel een keer gebruiken’. ‘Wie wat bewaart heeft wat’. ‘Ja wat-als en ‘als-dan’. ‘Just in case kunnen we dit beter bewaren’. Het zijn de just in case items zoals The Minimalists ze noemen:

‘We often hold on to things just in case we need them. We don’t let go because we might need something in some far-off, nonexistent, hypothetical future. And we pack too much stuff for trips and vacations just in case. We need not hold on to these things just in case. The truth is, we rarely use our just-in-case items, and so they sit there, take up space, get in the way, weigh us down. Most of the time they are not items we need at all. Instead, if we remove the just-in-case items from our lives, we can get them out of the way and free up the space they consume.’

Tackel dit met de 20/20 regel:

Iets dat binnen een straal van 20 km voor 20 euro of minder te koop is kan weg.

2. Het brein overdrijft de informatiewaarde.

Dit is vaak de reden waarom we eeuwig kranten en magazines bewaren. Want er kan iets in staan wat ik eventueel in de toekomst nodig heb. Ook ervaring leert dat deze magazines en kranten daar maar blijven liggen, tot het stof ze onzichtbaar maken.

Tackel dit met de gedachte dat alles te vinden is op het internet en dat deze hang naar informatie steeds overbodiger wordt. Een plaatje of een stuk tekst is altijd terug te vinden. In mijn tijd zonder televisie heb ik bijvoorbeeld nooit iets gemist wat ik het later niet meer kon terug zien. Alles is overal te vinden als je het nodig hebt en dat wordt alleen maar meer en meer.

3. Het brein overdrijft de emotionele gehechtheid.

Iets heel snel emotionele waarde geven is een andere fout die we als mens maken. Ik begrijp dit heel goed want ik heb het zelf ook gehad. Liefdesbrieven kon ik niet weg doen maar ook vriendenboekjes van vroeger niet. Later dacht ik er nog even over na en kwam ik tot de conclusie dat dit alleen ‘toen’ waarde had.

Het doel van een brief is weg zodra het is ontvangen. Op dit moment is hij of zij die het heeft geschreven het allang vergeten. Zie het als een bericht dat verdwijnt, net als een Snapchat bijvoorbeeld.

Ik heb van Marie Kondo geleerd om alleen de emotionele spullen te houden als ze puur plezier geven zoals mijn concertkaartje van de Dangerous Tour van Michael Jackson in 1992 in de Kuip. Eraan denken geeft mij ‘instant joy’ dus houd ik het. Je zou de lach op mijn gezicht moeten kunnen zien terwijl ik dit schrijf.

Counter dit dus door eerst een selectie te maken van de spullen met extreme emotionele waarde. Dat wat puur plezier geeft houd je en de rest scan je in of je maakt er een foto van. Sla het op in de cloud of op een harde schijf en doe het weg. Gebruik hiervoor de app Scanner Pro of Fotoscan van Google.

De twee terugkerende patronen

Dit zijn de twee patronen die steeds terug komen in alle drie de aspecten: de hang naar de emotionele gehechtheid van het verleden en/of de angst voor een verre toekomst die je zelf bedenkt en maakt.

Nog een stukje uit het boek ‘Opgeruimd!’ van Marie Kondo:

‘Vind ik dit moeilijk om weg te doen omdat ik me vastklamp aan het verleden of uit angst voor de toekomst? Vraag jezelf dit af bij elk ‘moeilijk’ item. Hierdoor ga je een patroon zien in je bezittingen, een patroon dat in een van de drie volgende categorieën valt: vastklampen aan het verleden, de hang naar stabiliteit in de toekomst of een combinatie van beide.’

Het leven leert dat je je toekomst niet kunt plannen en zelf kunt invullen dus bevrijd jezelf van de materiële obesitas en leef!

Het einde van constant opruimen

Dan nog even heel praktisch. Je hebt rigoureus opgeruimd en het ziet er allemaal strak uit. Hoe houd je het dan zo terwijl het leven doorgaat? Dit is wat ik tot nu toe geleerd heb.

1. Geef alles een plek en leg het na gebruik terug op de plek waar het hoort

Het is heel belangrijk dat je alles wat je overhoudt (als het goed is weinig) gaat categoriseren en dat alles een eigen plek heeft. Zorg dat niet alleen jij die plek weet maar iedereen in huis. Zo voorkom je miscommunicatie bij het zoeken.

Leg alles wat je vaak gebruikt vooraan in de lade of de kast en wat je minder gebruikt achteraan. Zorg vervolgens dat na het gebruiken alles weer wordt teruggelegd op de juiste plek, door iedereen.

Doe dit ook bij het uittrekken van je kleding voordat je naar bed gaat. Als alles een plek heeft en houdt blijft je slaapkamer opgeruimd.

2. Maak alles gelijk schoon

Je hebt gegeten, was samen gelijk af of zet het in de vaatwasmachine. Je hebt een smoothie gemaakt, maak de blender meteen schoon.

Maak er een gewoonte om alles gelijk af te handelen als je het hebt gebruikt en zorg dat iedereen in huis dit ook doet.

3. Evalueer nieuwe spullen

Er komen altijd weer nieuwe spullen bij. Evalueer bijvoorbeeld elke maand of je deze spullen gebruikt en of je ze wil houden.

Als deze drie bovenstaande punten een gewoonte worden maak je een einde aan constant opruimen.

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.