Dit had ik willen leren op school

Veertien jaar lang heb ik de helft van mijn tijd gespendeerd in zowel het Basisonderwijs als het Voortgezet onderwijs.

Veertien jaar, van de kleine Jelle die bij de ‘coole gasten’ wilde horen tot de spijbelende Jelle die met skateschoenen, wijde broeken en spikes over het schoolplein liep.

Ik leerde van alles op school, maar wat gebruik ik daar eigenlijk nu nog van?

Als ik heel eerlijk ben, weinig.

Natuurlijk heb ik de belangrijke basis geleerd, zoals lezen en schrijven, en daar ben ik heel dankbaar voor, maar qua verdieping zat er voor mijn gevoel veel meer in. Wat ik interessant vond: theater, kunstgeschiedenis, klassieke culturele vorming, tekenen en Nederlands. Over het algemeen creatieve vakken.

Ik had meer willen leren over het leven dat we elke dag leven en waar we soms mee vechten. Leren over de essentiële dingen die elke dag terugkomen zoals liefde en relaties, voeding, jij als persoon, psychologie en het creatieve proces.

Misschien ook een reden waarom ik soms spiekte.


When Students cheat on exams it is because our School System values grades more than Students value learning. — Neil deGrasse Tyson


Onze basis -en middelbare scholen zijn meer gebaseerd op goed en fout dan op het ontwikkelen van interesses, talenten en creativiteit. Wat dacht je alleen al van de doodnormale vraag: ‘Wat interesseert jou’? Het is mij tijdens mijn Middelbare school nog nooit door een docent gesteld.

Fouten maken wordt bestraft in plaats van gestimuleerd en talenten worden vergeten door ons vol te gieten met kennis in plaats van creativiteit. Door de standaard toetsen en uitslagen die we krijgen gaan we ons ook automatisch met elkaar vergelijken. Iets wat totaal niet goed is voor onze toekomst.

Zo had ik een afdelingsleider op de HAVO die op een gegeven moment zorgde dat ik niet meer mee kon doen aan toneellessen omdat hij vond dat ik te weinig tijd besteedde aan de andere lessen. “Ja meneer W, misschien werd ik wel gelukkiger van die toneellessen en was ik daar meer in geïnteresseerd?”

Maar helaas, geluk was niet het allerbelangrijkste in het schoolsysteem waar ik deel van uitmaakte. Het ging om standaard toetsen knallen en kinderen voorbereiden op de ‘arbeidsmarkt’, niet op een gelukkig leven.

Een paar maanden geleden kwam ik Meneer W. ineens weer tegen. Hij was aan het hardlopen en ik zat op de fiets. Nog steeds keek hij me gefrustreerd aan. Was hij maar naar Finland verhuisd.

Ik wil naar Finland

In Finland zijn de standaard toetsen allang afgeschaft. Daar besteden kinderen ongeveer 2 tot 3 uur per dag aan blokken, aan leren. De rest van de tijd wordt benut voor spelen, muziek maken etc. Want alleen dan sla je dat wat je leert op. Als je 6 uur per dag aan het leren bent onthoud je veel minder.

De Finnen snappen het. Daar is geluk een heel belangrijke doelstelling van het onderwijs. En dus ook het oefenen in de ontwikkeling van creativiteit. Het onderwijs in Finland staat al jaren in hoog aanzien. Op Finse scholen krijgen kinderen tot hun zestiende jaar geen toetsen, maar wordt er geleerd, geoefend en vindt er al doende vorming plaats. Het bewustzijnsvermogen van ieder kind wordt geprikkeld en er is ruim gelegenheid om eigen ideeën en visies weer te geven c.q. uit te beelden. Kinderen worden van dit soort onderwijs gelukkiger, want te moeten strijden in een competitie, waarin een 10 het hoogst haalbare is, dat is achterhaald.

In de documentaire ‘Where to invade next’ van Michael Moore kun je meer zien over Finland en het schoolsysteem.

Dit zijn de 20 dingen die ik op school had willen leren + goede boeken over deze onderwerpen.

NOTE: Voordat je gaat lezen wil ik nog even vermelden dat de verantwoordelijkheid voor deze onderwerpen ook zeker bij de ouders ligt en niet alleen bij school. Zo had ik bijvoorbeeld van mijn vader graag lessen in vrouwen versieren gehad.

1. Lessen in de waarde van leren

Het is eigenlijk essentieel om van jongs af aan al te weten hoe belangrijk het is om iets te leren. Ik noem het gelijk investeren in de motivatie van een kind. Ik zie verhalen voor me van grote voorbeelden die van leren hun leven maakten en methodes om effectiever te leren.

Is woordjes stampen wel de beste weg? Wat zijn de theorieën achter verschillende leermethodes en hoe zorg je dat je de omgeving creëert om goed en geconcentreerd in te werken?

Dit zou mij veel tijd hebben gescheeld en ervoor hebben gezorgd dat ik nu meer wist van alles wat ik toen tot me heb genomen. Goed boek over dit onderwerp: ‘Diep werk’ van Cal Newport

2. Kennis over voeding

Wat is goed voor je en wat niet? Waar krijgen we op de lange termijn enge ziektes van en waar worden we fitter van en blijven we langer van leven? Nu pas leer ik steeds meer over wat gezond eten en drinken is omdat ik me er in verdiep. Ik heb er op school amper een les over gehad. Is dat niet gek?

3. Lessen in de beste boeken

Wat zijn de klassiekers op het gebied van fictie en non-fictie? We gaan de boeken met z’n allen lezen en er vervolgens lang over praten. Wat maakt dit zo’n goed boek en wat hebben we ervan geleerd? Hoe kunnen we dit toepassen op ons leven? Welke boeken hebben al eerder levens veranderd?

4. Koken

Wat is beter, een prachtige keuken met uitstekende messen en pannen hebben, of goed kunnen koken? Als student was ik aan het klungelen. Hoe fijn zou het zijn geweest als ik al geleerd had hoe je een heerlijke en gezonde maaltijd klaarmaakt?

5. Lichaamstaal

Met zijn allen de straat op en in een openbare gelegenheid maar mensen kijken. Wat zeggen de lichamen? Het begrijpen en je bewust worden van lichaamstaal heeft me wijzer gemaakt over mensen en ik had het geweldig gevonden als ik hier op school meer over had geleerd. Het had me eerder geholpen om relaties te versterken en ervoor te zorgen dat ik de signalen kon verzenden die ik wilde verzenden.

6. Omgaan met ongemak en onzekerheid

Ongemak is iets dat je blijft voelen zodra je mooie dingen wilt maken waar je later trots op bent. Wil je bijvoorbeeld een boek schrijven of iets schilderen dan zorgt dat voor de ongemakkelijke momenten waarin je vecht en danst met het oncomfortabele.

Het gevecht met het eten van suikers en te veel calorieën, het constant checken van je mail en social media of gewoon in je bed gaan liggen. Het gevecht of de oorlog met ‘art’ waar Steven Pressfield een boek over heeft geschreven, een absolute aanrader. Goed boek over dit onderwerp: ‘The War of Art’ van Steven Pressfield

Omgaan met onzekerheid en onveiligheid is iets waar je mee te maken krijgt als je die grote sprong wilt maken. Die grote sprong naar het starten van een bedrijf of het gaan voor de ultieme vrijheid. Ultieme vrijheid zonder baan, contracten en hypotheken maar wel met geld om de dingen te doen waar je van droomt.

Hoe mooi is het om leraar te zijn van omgaan met onzekerheid en ongemak? Wat zou je doen met je leerlingen? Één van mijn lessen zou zijn: tips voor het ongestoord en geconcentreerd schrijven van een boek, omgaan met teleurstellingen of minimalisme.

7. Financieel management

Helaas moeten we het allemaal met geld doen en zijn we er soms van afhankelijk. Je kunt dus maar beter vroeg genoeg leren hoe je ermee om moet gaan. Wat is geld nou eigenlijk en wat zijn verhalen achter dat wat onze wereld beheerst? Ik had het zo vroeg mogelijk willen leren. Goed boek over dit onderwerp: ‘Rijke Pa Arme Pa’ van Robert Kiyosaki

8. Groot denken en werken aan zelfvertrouwen

Een leraar zelfvertrouwen leert je hoe je ervoor zorgt dat je voelt dat jij er mag zijn. Ik zie een lerares voor me die je complimenten geeft en het beste in de klas naar boven haalt met lessen in houding en positief denken. Hoe kun je negatieve gedachten herkennen en deze vervolgens omzetten naar gedachten die je vooruit helpen. De bel gaat en verbreekt een les ‘je grootste verlangens delen’. Balen dat je weer naar ‘kwetsbaarheid’ moet. Goed boek over dit onderwerp: ‘Denk groot & word rijk’ van Napoleon Hill

9. Ondernemen en jezelf verkopen

Het onderwijs is nu hoofdzakelijk nog gericht op het vinden van een baan. Waar zijn de lessen in ondernemen?

Lessen in: hoe kun je je talenten en krachten omzetten in iets dat je zelf opzet en uitbouwt? Wat is daarvoor nodig en ben je daar het type voor? Hoe run je een eigen business en hoe zorg je dat je de producten en kunst die je maakt verkoopt aan anderen?

Iedereen die afstudeert zal zichzelf moeten verkopen, ook bij het vinden van een baan. Hoe doe je dat en wat kun je beter niet doen? Ik wil graag één dag in de week les geven op deze ‘School van de Toekomst’! Goed boek over dit onderwerp: ‘Show Your Work’ van Austin Kleon

10. Omgaan met andere culturen in de hedendaagse maatschappij

Welke culturen zijn er allemaal en hoe verschillen die van elkaar? Hoe ga je om met deze verschillende denkwijzen en normen en waarden die mensen hebben uit andere landen? Hoe benader je deze personen en hoe leer je om iedereen uit verschillende culturen te respecteren?

11. Kwetsbaarheid

Wat is de kracht van je emoties laten zien en je kwetsbaar durven opstellen naar anderen? Een masker opzetten hoeft niet meer in sociale situaties. Huilen is goed en gezond. Allemaal dingen die een school oprechter en een mooiere plek maken om te zijn. Brené Brown mag hier wel een gastlesje komen geven. Goed boek over dit onderwerp: ‘de Kracht van de Kwetsbaarheid’ van Brené Brown

12. Fouten maken is goed

Een proefwerk met veel fouten is nu een lager cijfer en dus een lagere status. Dit systeem mag van mij helemaal op de schop. Ik ben voor een systeem waarin fouten juist worden gezien als iets waar je van leert voor de toekomst. Goed boek over dit onderwerp: ‘Mindset’ van Carol Dweck

13. Proactief zijn

Een eye-opener uit het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief Leiderschap’ van Stephen Covey en verplichte stof op het Voortgezet Onderwijs. Proactieve mensen reageren niet alleen maar op wat er op hen afkomt maar komen tot actie, nemen initiatief en volgen de weg van het hart.

14. Actief luisteren

Hoe zorg je dat je actief en oprecht geïnteresseerd blijft in iemand en wat heb je daarvoor nodig. Tijdens deze lessen leer je je klasgenoten veel beter kennen en ga je misschien wel dieper in op hun levens. Wat gebeurt er thuis allemaal écht? Waar zit hij of zij mee? In deze les maak je de diepere connectie met iedereen op school. Ik zie zelfs klassen rouleren zodat je iedereen in ieder geval één keer diep in de ogen hebt gekeken.

15. Creativiteit

Lessen in creativiteit. Wow. Theater, tekenen, grafisch vormgeven, dansen, zingen, kunstgeschiedenis maar ook leren hoe je creativiteit kunt ontwikkelen en kunt omzetten tot plannen waar je geld mee kunt verdienen. Ik solliciteer wederom voor leraar in dit vak. Goed boek over dit onderwerp: ‘The Artist’s Way’ van Julia Cameron

16. Zelfkennis

Lessen in jezelf leren kennen. Wat zijn jouw talenten? Wat zijn mijn passies en welke kun je ontwikkelen?? Waar liggen je krachten en wat kun je daarmee? Welke kun je ontwikkelen om later geld te verdienen? In deze lessen leer je wat je zwaktes en je krachten zijn.

De beste manier om hier nu achter te komen is geen boek lezen maar het vragen aan de mensen die het dichtst bij je staan. Collega’s, vrienden en familie. Vraag het in een mail en vraag ook specifiek naar krachten waar je naar hun mening geld mee kunt verdienen. Voor mij is dat bijvoorbeeld schrijven en acteren.

17. Nuttig zijn voor anderen

Hoe kun jij je eigen krachten omzetten in iets waar anderen iets mee kunnen. Iets dat ze helpt of inspireert. Hoe kun jij geld verdienen door nuttig te zijn voor anderen? En hoe kun je vervolgens dit geld gebruiken om nog nuttiger te worden voor anderen? Hoe haal je meer voldoening uit je werk en leven? In deze lessen leer je nuttige dingen maken en ontwerpen in de breedste zin van het woord.

18. Duurzaam bewustzijn

Als we zo doorgaan gaat het helemaal mis. Liever leren hoe we de wereld kunnen redden dan leren waar alle landen liggen. Hoe kunnen we de wereld schoner en groener krijgen? Je gaat naar buiten, de tuin in, en leert over planten en bloemen. Je krijgt lessen in tuinieren en groente verbouwen. Je leert over Elon Musk. Je leert hoe je jezelf zou kunnen voorzien en neemt de geoogste groenten mee naar de kooklessen. Daar maak je vervolgens je eigen lunch, scheelt je moeder weer werk ’s ochtends.

19. Planning en time-management

Hoe deel ik mijn dag in? Hoe benut je je tijd optimaal en hoe verwerk je dat in een dag -en weekplanning? Hoe krijg je structuur en planning in je dagen en hoe blijf je de baas over mijn tijd? Vragen waar nog heel veel volwassenen dagelijks mee kampen. Allemaal vragen die beantwoord worden in deze lessen op school.

20. De essentie

Minimalisme heeft mijn leven drastisch veranderd. De goede kant op. Ik had eerder willen leren dat het niet om spullen gaat maar om ervaringen. Dat materialisme je op de lange termijn niet gelukkig maakt. Ik had meer willen leren over slim opruimen en daar de discipline voor vinden, maar ook hoe je erachter komt wat voor jou essentieel is en hoe je daar je hele omgeving op in kunt richten. Goed boek over dit onderwerp: ‘Essentialism’ van Greg McKeown

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.

Share this...


28 juni verscheen mijn boek 'Verlangen naar minder'
— een reis naar een bewust en duurzaam leven.
Bekijk hier een preview!

GROWTHINKERS