Hoe ik een stille zonde zo duurzaam mogelijk maakte

In dit artikel wil ik een stille zonde met je delen. Een vlak waarop ik minder duurzaam leef. Want laten we eerlijk zijn, we hebben toch allemaal zo’n stille zonde? Iets wat we graag doen, maar wat minder duurzaam is.

Als je duurzamer wil leven (wat noodzakelijk is als je een mooie wereld wil voor de mensen die na ons komen) zijn dit goede vragen:

1. Op welke vlakken heb ik zin om te verduurzamen en waar word ik gezonder en gelukkiger van?

We gaan namelijk geen dingen doen waar we geen zin in hebben of waar we niet gelukkiger of gezonder van worden.

2. Op welke vlakken heb ik de meeste impact en hoe kan ik die impact verkleinen?

Hier kun je je grootste impact in kaart brengen.

3. Hoe kan ik groeien als mens door te verduurzamen?

Ja, door te verduurzamen ben ik gegroeid als mens. Minimaliseren en minder kopen gaf mij meer rust. Door vegan te gaan eten ontdekte ik allerlei nieuwe kruiden en nieuwe gerechten.

Laat ik mezelf nog even onder de loep nemen. Op welke vlakken leef ik nu wel duurzaam?

• Ik koop en bezit veel minder spullen. Ik had daar echt zin in en het heeft me gelukkiger en gezonder gemaakt. Ik koop alleen als ik écht iets nodig heb, liefst tweedehands.

Het moeilijke vind ik de producten van Apple die steeds met nieuwe Macbooks en iPhones komen. Het allerbelangrijkste blijft voor mij dan steeds: ‘Heb ik dit écht nodig?’. De conclusie bij alle nieuwe apparaten is vaak ‘nee’.

• Vlees en vis eet ik niet meer. Ik had zin om te veranderen voor mijn gezondheid, maar ook voor de dieren en het klimaat.

• Ik vlieg minder omdat ik me steeds bewuster ben geworden van het vervuilende aspect hiervan. Daarnaast voel ik de zin om te gaan delen hoe mooi reizen is zonder te vliegen.

Mijn stille zonde

Ok, daar komt mijn stille zonde: de auto.

33 jaar lang leefde ik zonder auto. Het beviel me goed. Ik hield meer geld over en dacht altijd: ‘In het openbaar vervoer kan ik lezen of werken, in de auto kan dat niet’.

Als we écht een auto nodig hadden huurde we er één via SnappCar, een autodeelplatform waar je makkelijk en voordelig een auto huurt naar keuze. Ik vond het fijn om een auto te huren, maar de auto niet te bezitten. Toch hadden we ook ideeën voor de toekomst en dingen die gingen knagen.

Wat knaagde er?

• Afhankelijk zijn van het openbaar vervoer was niet altijd fijn. De NS is de Shinkansen in Japan niet en een uur lang in een schuddende bus naar een Brabants dorp zitten zorgde vaak voor een misselijke aankomst.

• We reisden geregeld 3 uur lang met het OV naar Brabant en Limburg terwijl dat met de auto in 2 uur kan en met meer flexibiliteit.

• Waren we nou écht zoveel goedkoper uit zonder auto?

Openbaar vervoer in Nederland is niet goedkoop en door het huren via SnappCar in Amsterdam (waar de vraag naar een auto hoog is) dachten we:

‘Waarom niet zelf een tweedehands auto kopen en deze zelf op SnappCar zetten?’.

Door te verhuren zorg je dat je auto niet alleen een liability (blok aan het been wat alleen maar geld kost) is maar ook een bron van inkomsten door deze te delen.

De mogelijkheden van SnappCar inspireerden ons. ‘Hiermee behouden we vrijheid en kunnen we de kosten van het bezitten van een auto verminderen’ dachten we.

Toen er een auto vrijkwam in de familie namen we de stap. We kochten een tweedehands kleine lichtgewicht benzine auto met weinig kilometers op de teller en hebben deze op SnappCar gezet. Ik had natuurlijk liever een tweedehands elektrische auto gekocht, maar voor nu leek dit ons een goede oplossing.

Elektrische auto vs. benzine auto

Is het eigenlijk beter om een elektrische auto of een benzine auto nieuw te kopen? Even een paar feiten uit het boek ‘De Verborgen Impact’ van Babette Porcelijn:

• Het maken van een nieuwe elektrische auto zorgt voor meer impact dan het maken van een benzine auto. Vooral de winning van grondstoffen voor de batterij is zeer vervuilend.

• Als de auto vervolgens gemaakt is dan is de impact van een benzine auto groter bij gebruik. Dit komt door de uitstoot en door het maken van fossiele brandstof. Let er ook op dat de stroom waarmee je de auto oplaadt groen is.

Tweedehands kopen en huren is duurzaam

Als we terug gaan naar de oorsprong van het woord duurzaam dan kom je uit op: iets lang gebruiken.

Bij auto’s zit de grootste impact in het maken van nieuwe auto’s en deze vervolgens hierheen transporteren. Want pas na 13 jaar in je zuinige nieuwe auto begin je met energie besparen.

Zorg dus altijd dat je auto’s tweedehands koopt / verhuurt of huurt van een ander (het liefst elektrisch) om de stille zonde zo duurzaam mogelijk te maken. Hoe meer je verhuurt of huurt, hoe minder nieuwe auto’s er bij komen.

Dus, heb je geen auto en heb je die soms wel nodig? Huur!

Heb je een auto? Verhuur!

Onze auto staat nu sinds 1 januari 2018 17 dagen op SnappCar en we hebben deze nu al twee keer verhuurd. Dit heeft inmiddels al 80 euro opgeleverd en anderen geholpen om dat te doen wat ze wilden doen zonder dat ze daar een nieuwe auto voor moesten kopen.

Maar is mijn auto dan verzekerd als ik deze verhuur hoor ik je vragen? Ja, all-risk.

En hoe weet ik zeker dat er geen gekke types in mijn auto rijden? Je bepaalt zelf aan wie jij je auto verhuurt. Je kunt het profiel van iemand bekijken en door reviews van anderen weet je of het ok is.

De groene toekomst

Fantaseer nog even mee over auto’s in de toekomst. Nu stellen we onszelf de vraag: ‘Welk voertuig heb ik nodig voor mijn leven?’. We kopen vervolgens het liefst een zo groot en zo fancy mogelijke auto om indruk te maken op anderen. 95% van al die 830.000.000 auto’s staan nu stil op parkeerplekken en parkeergarages (denk ook even aan alle zitplekken die niet gebruikt worden).

Maar in de toekomst stellen we onszelf de vraag: ‘Welk voertuig heb ik vandaag nodig?’. Is dat vandaag een klein voertuig alleen voor mezelf of is dat een busje waar ik mijn spullen in kan vervoeren? In de toekomst rijden alle (elektrische) voertuigen constant en delen we deze met elkaar.

Dan zijn die parkeergarages en parkeerplekken ook niet meer nodig en kunnen dat parken worden. Fantaseren over deze groene toekomst vind ik heel fijn.

Je kunt nu al stappen zetten naar deze groene toekomst door je aan te melden op SnappCar en te huren of te verhuren. De missie van SnappCar is voor 2022 5 miljoen minder auto’s in Europa en jij kunt meehelpen. Doe je mee?

Dit artikel is geschreven in samenwerking met SnappCar

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.

Share this...


Verlangen naar Minder van Jelle Derckx
VERLANGEN NAAR MINDER

28 juni verschijnt mijn boek 'Verlangen naar minder'.
De eerste kopers maken kans op de course 'Minimalisme: kies de essentie',
dus meld je aan en wees erbij!

GROWTHINKERS