Versimpel je leven en verminder de prikkels


Dagelijks krijgen we allemaal te maken met enorm veel afleidingen en prikkels. Zoveel dat we ons soms niet meer kunnen richten op dat wat écht belangrijk is. Hier zijn oplossingen voor. Met bepaalde handelingen en gewoontes kun je namelijk zorgen dat je de onbelangrijke zaken zoveel mogelijk eruit filtert.

1. Schrijf je uit voor nieuwsbrieven met Cleanfox

Als je een e-mail ontvangt die je liever niet ontvangt, neem dan even de tijd om je uit te schrijven. Als dat niet lukt, klik dan op ‘spam’ in plaats van verwijderen, dan komt het in ieder geval niet meer binnen in je inbox.

Heb je enorm veel spam? Door het gebruik van Cleanfox kun je je in één keer voor enorm veel nieuwsbrieven uitschrijven. Af en toe kan er dan nog weleens een e-mail doorheen komen, maar voor 95% is alles wat er binnenkomt dan relevant.

2. Social media management

Zet push notifications voor social media uit op je telefoon. Bekijk ze alleen als je echt de keuze maakt om het te checken. Dit geeft meer focus en rust.

Wil je bijvoorbeeld je laptop hoofdzakelijk voor werk gebruiken? Installeer dan de News Feed Eradicator en Self Control voor de Mac. De News Feed Eradicator blokkeert je Facebook nieuwsoverzicht en Self Control geeft je de mogelijkheid om bepaalde websites te blokkeren voor een bepaalde periode.

3. Niet meteen niks meer. Doe het gewoon minder.

Als je iets tegenkomt in je leven waar je je vreselijk bij voelt zoals te veel drinken, te veel suiker, te veel ‘small talk’, te veel op social media rondhangen — kijk dan naar een manier hoe je dit beter in evenwicht kunt brengen, in plaats van het helemaal uit je leven verwijderen.

Ergens meteen helemaal mee stoppen lijkt makkelijker maar dat is het niet. Het is namelijk veel moeilijker om vol te houden. Je wilskracht verandert elke dag en elk moment. Neem ‘small talk’ over niks, iets wat bij onze maatschappij hoort. Helemaal uit je leven verwijderen is dan te rigide en te moeilijk om daadwerkelijk toe te passen. Dit is een quote van Eleanor Roosevelt die perfect past als je het hebt over ‘small talk’:

Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.

Een ander voorbeeld: gezond eten. Eet niet voor 100% gezond maar voor 90%. Bewaar die 10% voor momenten waarop je gewoon even zin hebt om te zondigen. Uiteindelijk ontstaan ziektes door structureel ongezond te eten. Zo structureel dat je lichaam geen tijd meer heeft om te helen en alleen maar aan het vechten is tegen de troep die elke dag binnenkomt.

4. Gooi je televisie de deur uit en lees een boek

Minder televisie is meer tijd. Meer tijd om bezig te zijn met jouw passies, gezondheid en relaties. Meer tijd om boeken te lezen. Minder televisie is meer de hoofdrol spelen in je eigen leven en kijken wat je met jouw krachten kunt doen. Minder televisie is je minder vergelijken met anderen en minder dit gevoel hebben aan het einde van de dag: ‘Wat heb ik nou eigenlijk gedaan?’

5. Inbox to zero

Inbox to zero is een keuze waar je geen spijt van zult krijgen. Zie je inbox als een to-do-list. Het betekent dat je al jouw mails gelijk probeert te beantwoorden of de taak gelijk volbrengt die aan de e-mail vastzit. Daarna archiveer je de e-mail. Staat er niks in je inbox, dan is er niks om te doen.

Als er wel mail is dan betekent dat dat je nog een of meer taken moet volbrengen. Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken, maar de hoeveelheid stress die verdwijnt als je dit onder controle hebt is enorm. Het is dus zeker de moeite waard om dit in jouw leven toe te passen. Pas het hier toe in vier stappen.

7. Ruim rigoureus op

Je spullen naar het essentiële terugbrengen geeft meer ruimte, geld, en tijd. Je hebt minder tijd nodig om uit te zoeken wat je aan gaat trekken en wat je eventueel nog moet kopen. En ook kun je de uren die je anders spendeert aan schoonmaken en je spullen organiseren een stuk inkorten. Het hebben van minder is beter voor lichaam en geest.

Weet dat jouw tijd op deze wereld eindigt. Door je dit te realiseren is het elke dag weer gemakkelijker om keuzes te maken en heb je veel meer helderheid over dat wat voor jou belangrijk is.

8. Blokkeer advertenties

Het is veel fijner om op het internet informatie tot je te nemen zonder afleidende advertenties. Het gaat namelijk om de informatie en niet om dat ‘droomproduct’ dat jouw leven ‘mooier’ gaat maken. Met Adblock zorg je dat de websites niet meer vollopen met afleidende en knipperende advertenties. GROWTHINKERS blijft trouwens altijd knipperende-advertenties-vrij.

9. Kijk eens selectief naar de mensen om je heen

‘You can’t change the people around you, but you can change the people around you’. Deze quote van The Minimalists is enorm krachtig. Je kunt de mensen om je heen niet veranderen maar wél de mensen die je toelaat in jouw omgeving.

Iemand die constant jouw aandacht vraagt en energie kost is iemand die onbewust zorgt dat je veel minder toekomt aan de dingen die er voor jou toe doen. Heb je dit er écht voor over? Helemaal goed. Als dat niet zo is, praat dan met de ander en zeg dat hij of zij niet moet veranderen maar dat de relatie een verandering nodig heeft. Je kunt je dagen enorm versimpelen door meer kracht te tonen in dit soort situaties.

10. Gebruik het ‘Hell yeah’ principe

Stel jezelf de volgende vraag bij een verzoek of aanvraag: Is dit een ‘Hell yeah’, ja of nee?. Probeer alleen bij een ‘Hell yeah’ het te gaan doen. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan omdat we soms gewoon dingen moeten doen om bijvoorbeeld geld te verdienen of omdat het belangrijk is voor je partner. Maar alleen de gedachte en de vraag geeft je veel kracht bij het maken van keuzes.

11. Leg de focus op gewoontes en klein beginnen

Doelen en dromen bereiken werkt veel beter als je ze omzet naar gewoontes. Het scheelt enorm veel stress om niet steeds te denken aan dat grote doel dat je jezelf gesteld hebt en steeds maar niet haalt. Richt je op dat wat je daar elke dag aan kunt doen. Begin daarin (heel) klein zodat je het gevoel van ‘winnen’ snel hebt bereikt, want als we het gevoel van winnen te pakken hebben willen we door.

12. Stop met ‘druk zijn’ als belangrijk beschouwen

In deze maatschappij zien we ‘druk zijn’ snel als belangrijk en willen we teveel tegelijk. Hierdoor houden we geen tijd over om o.a. goed te slapen, lang en geconcentreerd na te denken over het leven en écht te luisteren naar de mensen die voor ons belangrijk zijn.

Kies wat je essentieel en belangrijk vindt en richt je daar op. In verplichtingen, in spullen, in afleidingen en in mensen om je heen. Een quote uit het boek ‘Essentialisme’:

I choose to, only a few things really matter, and I can do anything but not everything. — Greg McKeown

Ga jij voor de ongedisciplineerde zoektocht naar meer of voor de gedisciplineerde zoektocht naar minder?

13. Wat is jouw ONE thing?

Bedrijven boeken de grootste successen door te kiezen wat ze in een bepaalde periode het allerbelangrijkste vinden. Je als bedrijf op één specifiek doel richten is enorm helder voor je personeel en voor je eigen handelingen. Zo maakte Mark Zuckerberg Facebook groot door zich in de begin periode alleen maar te richten op de groei van users. Alles wat hier niet bij hielp negeerde hij.

Het boek ‘The One Thing’ van Gary Keller sluit hier perfect op aan. Wat is dat ene ding in je leven of je werk dat je ooit nog wil doen of bereiken? Wat kun je de komende vijf jaar doen om dit te halen? Wat kun je dit jaar doen om dat vijfjarige doel te halen? Wat kun je deze maand doen om dat éénjarige doel te bereiken? Wat kun je nu doen om dat maandelijkse doel te halen?

Je snapt ‘m. Wat is jouw ONE thing en hoe kun je daar zoveel mogelijk tijd aan besteden?

14. Maak een persoonlijk document met jouw richting

Dit is een oefening uit het boek ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey. Opschrijven waar je naartoe wilt hielp mij enorm. Een persoonlijk document met mijn richting. Een gids die ik soms lees om weer even zwart op wit te zien wat ik wil en waar ik mijn tijd aan wil besteden.

15. Meer tijd met de creërende mindset

We consumeren elke dag eten, drinken, beelden, informatie, social media etc. We creëren vaak minder. Bij deze een quote uit het boek ‘Everything I Know’:

You have to change your paradigm from consumption to creation. Then the possibilities are limitless. — Paul Jarvis

16. Breng je vaste lasten omlaag en gebruik geld voor meer vrijheid en tijd

Geld is voor mij meer vrijheid. Dat wat ik verdien gebruik ik voor tijd. Tijd voor mezelf. Niet om te kopen maar om te creëren. Tijd om mezelf te uiten. Ik geloof er sterk in dat we allemaal op deze wereld zijn om ons te uiten.

We zijn allemaal geboren met een rol. Sommigen hebben de rol als inspirator. Sommigen de rol om te kalmeren. Sommigen een rol om mensen aan het lachen te maken. Niemand wordt slecht geboren, we hebben allemaal iets moois te geven aan anderen. Welke energie gaf jij als kind aan de wereld en nu nog steeds?

Ik droom van een wereld waarin er meer wordt gecreëerd dan geconsumeerd. Er meer wordt geuit dan gekocht.

Create more, consume less.

17. Zorg voor witte ruimtes in de agenda

We maken ‘het drukke leven’ te belangrijk. Je hoeft de leegte niet op te vullen. Geniet van de lege ruimtes. Je hebt de witte ruimtes nodig. In de muziek maar ook in de agenda. Je hebt ze nodig om te kunnen ontspannen en te genieten van het leven. Je hebt ze nodig om te komen tot mijmeren. En door te mijmeren ontstaat de creativiteit.

18. Waar ben je vandaag dankbaar voor?

Dankbaarheid is hét medicijn tegen stress en denken vanuit gebrek. Schrijf elke dag op waar je dankbaar voor bent en waarom. Met het ‘Dankboek’ van Ernst-Jan Pfauth doe je dit dagelijks en het werkt.

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.

Meld je aan voor de newsletter en ontvang een preview
van het boek 'Verlangen naar minder' in je mailbox!

GROWTHINKERS