‘Black Friday’ en ik zijn niet zo’n goede vrienden

‘Consumenten verwachten 230 euro uit te geven aan Black Friday-aankopen’ lees ik op pwc.nl. Black Friday komt eraan. Of is het er al?

Op de radio hoorde ik gisteren: ‘De hele week Black Friday bij … [vul hier een gigant in].

Is dat volgend jaar dan ‘De hele maand Black Friday bij … [vul hier een gigant in]?

Op zijn zachtst gezegd zijn ‘Black Friday’ en ik niet zo’n hele goede vrienden en zal hij met dit gedrag nooit mijn BFF worden. Waarom?

Jij koopt toch niets Jelle?

Laat ik beginnen met hoe ik denk over kopen. Ik ben niet tegen kopen, wel vóór minder en bewust. Bewust nadenken en jezelf goede vragen stellen voordat je iets koopt, dan koop je vanzelf minder.

‘Black Friday’ en ik zijn niet zo’n goede vrienden omdat hij dat ‘minder en bewuster kopen’ niet uitdraagt. Spullen hebben nog steeds een enorme impact op de aarde door productie en vervoer. Er varen nog steeds extreem veel grote zeecontainers heen en weer om spullen die wij denken nodig te hebben te vervoeren. En laat de 16 grootste containerschepen net zoveel CO2 uitstoten als alle auto’s op de wereld bij elkaar.

‘Black Friday’ en ik zijn niet zo’n goede vrienden omdat onze aarde o.a. opwarmt door de extreme hoeveelheid spullen die we kopen. We moeten snel stoppen met CO2 uitstoten en starten met het vergroten van de biodiversiteit.

Stront aan de knikker als we niets doen en maar gewoon doorgaan zoals het altijd al ging. Stront aan de knikker als we niet veranderen en ‘Black Friday’ lijkt dat niet echt te begrijpen.

‘Hallo!? Stront aan de knikker Black Friday! Hoor je me?’

Hoe goed ik ook mijn best doe om met hem een goed gesprek te voeren hij gaat maar door zonder te luisteren. Vorig jaar was hij een dag en nu is hij een week, waar eindigt dit? Deze man heeft last van tunnelvisie en kijkt niet om zich heen.

Buiten dat: als je het op donderdag niet nodig hebt…. waarom zou je het dan op vrijdag wel nodig hebben? Of…. wat maakt ‘Black Friday’ anders dan afgelopen vrijdag? Als je vorige week niets nodig had in je leven, waarom zou je het dan deze week wel ineens nodig hebben?

En toch zullen velen van ons bezwijken voor de extreem slimme reclames die we overal zien en horen.

What to do deze week?

Laat je niet belazeren met de boodschap dat je iets nodig hebt wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt en zet het geschreeuw uit. Switch van een radiostation mét reclame naar een station zonder reclame. Switch van een televisiezender mét reclame naar een zender of platform zonder reclame. Klik op ‘uitschrijven’ als je weer zo’n nieuwsbrief ontvangt. Installeer Adblocker op je computer als je die nog niet had. En glipt er toch nog iets tussendoor? Laat het lekker het ene oor in en het andere weer uit gaan.

In plaats van voortdurend gebombardeerd te worden met beelden en teksten van alles wat je niet hebt, zal je herinnerd worden aan dat wat je wel hebt, want eigenlijk heb je het al verdomd goed, toch?

Overmatig consumeren geeft je op de lange termijn geen voldoening. Tevredenheid en dankbaarheid wel.

Kijk om je heen, je hebt al alles wat je nodig hebt. Je hebt genoeg en je bent genoeg. Rijkdom en opleidingen komen met een verplichting en iemand hoopt nu op iets wat jij heel normaal vindt.

En terwijl je om je heen kijkt en je je dat realiseert bespaar je € 230, daar kun je 37 bomen van planten op Trees for All of tóch gewoon iets van kopen waar je al lang op zit te wachten. Want uiteindelijk bepaal je natuurlijk helemaal zelf wat je met je geld doet.