Mijn favoriete boeken over ondernemen

Ondernemen is datgene wat ik mijn hele leven wil blijven doen. De vrijheid, de creativiteit en de flexibiliteit spreken mij enorm aan. Ondernemen past bij mij en ik denk niet bij iedereen. Je moet voelen dat je het wilt. Voelen dat je niet voor een baas wil werken en een pensioen wil opbouwen maar dat je het zelf wil doen. Bij deze mijn favoriete boeken over ondernemen.

1. ‘Anything you want’ van Derek Sivers

Derek Sivers inspireert me al een tijd met zijn schrijfwerk. Het artikel ‘Relax for the same result’ inspireerde mij om het artikel ‘Get the right shit done’ te schrijven. Derek is een ondernemer en houdt van vrijheid, creëren, minimalisme en je richten op dat wat écht belangrijk is. En dat maakt hem natuurlijk mijn man.

Hij begon in 1999 als muzikant een website waarop hij zijn eigen cd’s kon verkopen. We hebben het nu over het begin van het internet want het duurde een half jaar om een ‘Buy’ button op zijn website te krijgen.

Vervolgens gingen er natuurlijk andere muzikanten-vrienden vragen of zij hun cd ook op de website van Derek, cdbaby.com, mochten zetten. ‘Natuurlijk!’ zei Derek en hij maakte een deal met de muzikant. Maar dit liep natuurlijk veel harder dan verwacht en binnen de kortste keren was cdbaby.com een gigantische website met duizenden cd’s. Dit boek is zijn verhaal als ondernemer van een bedrijf dat groeide terwijl hij het klein probeerde te houden.

Twee grootste lessen uit het boek

1. Jouw bedrijf is jouw utopia. Het is jouw creatie om de wereld beter te maken en jezelf te ontwikkelen. Maak het zo persoonlijk mogelijk voor de mens.

‘Making a company is a great way to improve the world while improving yourself. When you make a company, you make a utopia. It’s where you design your perfect world. When you make a business, you get to make a little universe where you control all the laws. This is your utopia’.

Met GROWTHINKERS wil ik anderen inspireren om bewuster te gaan denken en daardoor bewuster te gaan leven en werken. Dat om een verandering te maken voor jezelf en voor de wereld. Alles wat ik maak heeft daar mee te maken. Dit doen maakt mij het meest gelukkig en is mijn creatie. Dat geven aan de wereld.

‘Business is not about money. It’s about making dreams come true for others and for yourself’.

Van Derek heb ik geleerd dat ik hier volledig voor mag blijven gaan. Geld moet geen drijfveer zijn, het gaat om dromen waarmaken voor anderen en voor jou. Om dat wat jij achterlaat.

Derek gaf om de mensen die cd’s bestelden op zijn website. Hij schrijft over leuke kleine dingen die hij deed met de klanten die cd’s kochten. Zo mailde hij het volgende als mensen iets hadden besteld:

‘Your CD has been gently taken from our CD Baby shelves with sterilized contamination-free gloves and placed onto a satin pillow. A team of 50 employees inspected your CD and polished it to make sure it was in the best possible condition before mailing. Our packing specialist from Japan lit a candle and a hush fell over the crowd as he put your CD into the finest gold-lined box that money can buy’.

Hij deed allemaal kleine (humoristische) dingen om de klant blij te maken en ze namen bijvoorbeeld ook altijd de telefoon op als je het bedrijf belde. Dit staat natuurlijk in schril contrast met de grote bedrijven van tegenwoordig die formeel communiceren en je urenlang laten wachten aan de telefoon.

2. De kracht van genoeg

Dit boek bevat de beste ondernemerswijsheid die er bestaat. Als ik erover praat voel ik dat mijn ogen passie uitstoten. Derek schrijft over zijn bedrijf dat hij klein probeerde te houden in plaats van groot te maken. Investeerders belden hem geregeld op omdat ze hem wilden injecteren met geld, maar Derek zei: ‘No’.

Hij wilde een bedrijf dat draaide om mensen helpen en niet om torenhoge omzetten maken. Hij wilde een bedrijf met een hart en een mooi doel. Toen hij zijn bedrijf verkocht schonk hij 80% van dit bedrag aan zo’n goed doel. Derek is zo’n man waar ik er meer van wil zien op deze planeet. En man die de kracht van genoeg weet en nog veel mooier, leeft.

‘When I decided to sell CD Baby, I already had enough. I live simply. I don’t own a house, a car, or even a TV. The less I own, the happier I am’.

Het doet me gelijk denken aan een quote van Charles Bukowksi:

The less I needed, the better I felt. — Charles Bukowski

Het concept van ‘genoeg’ is ook mijn manier van leven. Ik doe niet meer mee aan de race naar ‘meer, meer, meer’. Hoe minder ik bezit en nodig heb, hoe gelukkiger ik ben. Net als Charles en Derek.

Mijn top highlight uit het boek:

“We’ve all heard about the importance of persistence. But I had misunderstood. Success comes from persistently improving and inventing, not from persistently doing what’s not working.”

2. ‘Show your work’ van Austin Kleon

Ik kwam als eerste in contact met Austin Kleon door het boek ‘Steal like an artist’. Ik was onder de indruk van zijn originele manier van illustreren gecombineerd met korte bondige teksten.

Zijn andere boek ‘Show your work’ leek me nog interessanter omdat het gaat over ‘jouw creatieve werk online delen’ en hoe je dat het beste doet.

Niet jouw huisdier of latte’s online zetten maar jouw creatieve werk. Mensen meenemen op jouw pad en ze beter maken in dat waar ze beter in willen worden.

Twee grootste lessen uit het boek

1. Documenteer jouw werk online

Austin heeft me geïnspireerd om meer te denken vanuit het documenteren van je werk. Je wil iets leren en je neemt anderen mee op jouw pad. Hier zit een enorme kracht in omdat je daarin ook gelijk je kwetsbaarheid kunt delen. Mensen willen zien hoe iets gemaakt wordt en dat kun je door middel van documentatie het beste doen.

Dit kun je al doen door bijvoorbeeld je gedachten op te nemen op audio of door een dagboek bij te houden en dat te delen.

2. Je trekt aan wat je uitzendt

Als jij dat maakt waar je van houdt en daarover praat dan trek je automatisch de mensen aan die daar ook van houden. Ga niet ‘netwerken’ maar steek tijd in het ‘goed worden’ in iets. Zorg vervolgens dat je gevonden kunt worden en dan komt het netwerk vanzelf naar je toe.

Mijn top highlight uit het boek:

“Make stuff you love and talk about stuff you love and you’ll attract people who love that kind of stuff. It’s that simple.”

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.



Meld je aan voor de newsletter en ontvang een preview
van het boek 'Verlangen naar minder' in je mailbox!

GROWTHINKERS