Corona: hoe kom je deze tijd het beste door?


Dit artikel is gepubliceerd op 16 maart 2020

In dit artikel wil ik je helpen om beter om te gaan met alles rondom het coronavirus en je laten zien dat er ook een boodschap in verscholen zit.

Laat ik voorop stellen dat het vreselijk is dat er mensen overlijden aan dit virus. Het zijn onzekere tijden. Ouderen en mensen met gezondheidsklachten zijn de meest kwetsbaren. In China stierven ouderen en rokers sneller na besmetting en dit kan er in de Verenigde Staten bijvoorbeeld ook voor zorgen dat mensen met overgewicht meer risico lopen. Dit zegt Michael Osterholm (deskundige op het gebied van de epidemiologie van infectieziekten) in een gesprek met Joe Rogan op 10 maart 2020.

‘Dit wordt iets wat de komende maanden door zal gaan’ zegt hij verder. ‘Het coronavirus is namelijk net zo besmettelijk als de influenza griep. Dit komt omdat het wordt overgedragen via de adem. Het is als het stoppen van de wind en het worden uitdagende tijden. Het gaat lang duren maar we gaan het redden’. Een week later zegt ook Mark Rutte dit in zijn speech.

Ouderen en mensen met gezondheidsklachten hebben dus extra hulp en aandacht nodig omdat zij zichzelf nog meer sociaal moeten isoleren. Dus, bel – niet langsgaan – je opa’s en oma’s nog meer op dan normaal en vraag mensen in je omgeving met gezondheidsklachten af en toe of je iets voor ze kan doen.

Bekijk ook het initiatieven zoals ‘Gewoon mensen die mensen willen helpen’ en Corona Quarantaine Contact als je nog pro-actiever aan de slag wil voor je medemens tijdens deze crisis.

Slowing down

Alles wordt nu stilgezet en vertraagd. Door het stilzetten worden mensen ook financieel getroffen. Mensen die al moeilijk rondkomen en/of werken binnen een industrie die nu hard wordt geraakt zijn ook de mensen waar ik extra aan denk. Zij hebben het nu heel moeilijk. Hang in there! Er komt een einde aan.

Wat kun je zelf doen?

1. Het allerbelangrijkste is dat je zelf gezond blijft. Zoals je misschien al weet geloof ik heilig in het plantaardige eetpatroon en de boeken van Dr. Greger (hij geeft ook een webinar op 8 april genaamd ‘How not to die in a Pandemic’ waar ik me voor heb aangemeld).

In het kort: eet veel groenten en fruit, drink water (zo min mogelijk alcohol) en blijf bewegen.

2. Was je handen (20 seconden lang) meerdere malen per dag en isoleer jezelf zoveel mogelijk van andere mensen om meer besmettingen te voorkomen.

Social distancing

Claire en ik zitten vanaf nu ook elke dag thuis waar we gelukkig ons werk kunnen doen. We nemen geen risico en doen alleen het noodzakelijke zoals boodschappen. Ik raad jou aan om dit ook te doen. Geen YOLO-gedoe, dit is serious business want het leven van iemand anders kan zomaar in jouw handen liggen.

Your grandparents were called to war. You're being asked to sit on the couch. You can do this.⁠ — Unknown

Omdat de drukte van de wereld plaatsmaakt voor kalmte is er meer tijd voor jezelf. Je bent voor een groot deel op jezelf aangewezen. Dat kan lastig zijn omdat je dat misschien eenzamer maakt, maar in het ‘social distancing’ zitten ook kansen en voordelen verscholen. Dit zijn de tijden voor:

1. Slapen en rusten

Slaap wordt onderschat in de drukke maatschappij die we met z’n allen hebben gemaakt. Nu is het de tijd om meer te slapen en te rusten dan normaal. Lees hier meer over het belang van slaap.

2. Boeken lezen

Ik hoop dat je naast je dagelijkse werkzaamheden en eventuele drukte met kinderen tijd kunt maken voor het lezen van een boek. Een boek kan je leven veranderen, ik heb het zelf meegemaakt. Check deze artikelen die wij al eerder publiceerden over boeken:

Claire’s 6 favorieten boeken over persoonlijk groei
Na 120 boeken hebben deze 15 mijn leven veranderd
De 10 beste boeken over persoonlijke groei die ik heb gelezen
De 6 beste boeken over minimalisme die ik heb gelezen
De 3 beste boeken over duurzaamheid die ik heb gelezen
Vijftien boeken die vijftien levens veranderden

3. Persoonlijke ontwikkeling

Dit zijn de momenten om opnieuw te ontdekken wat er voor jou écht belangrijk is. Steek meer tijd in zelfkennis en kijk meer naar binnen. Stel jezelf de belangrijke en existentiële vragen in deze periode. Hier een paar vragen om je op weg te helpen:

• Wat wil ik dat anderen over mij zeggen als ik er niet meer ben?
• Hoe ziet de meest ambitieuze versie van mezelf eruit?
• Waar zou ik het liefst een expert in worden?
• Wat is mijn definitie van succes?
• Als je iets tegen de wereld zou kunnen zeggen, wat zou het zijn?

In mijn boek ‘Verlangen naar minder’ staan meer oefeningen die je kunt doen om jezelf nog beter te leren kennen en daardoor betere en belangrijke keuzes te maken.

4. Overstappen

Dit is hét moment om eindelijk de tijd te nemen en over te stappen naar een duurzame bank (ASN Bank of Triodos Bank), duurzame verzekeringen en een écht groene energieleverancier. Haal het geld weg bij de vervuilende bedrijven en steek het in de bedrijven die het wel goed willen doen. Desinvesteer!

5. Mediteren

Door deze hectische tijden bied de app Balance je een jaar gratis meditatie aan. Stuur een e-mail naar access@balanceapp.com en geef aan dat je gebruik wil maken van de ‘1 year free’ actie. Dit is geen samenwerking, ik promoot het omdat ik het geweldig vind dat een bedrijf dit doet.

6. Schrijven

Is dit misschien het moment om te beginnen aan het boek dat je altijd al wilde schrijven? Do that shit now! Een manier om te beginnen is de ‘Morning Pages’ methode van Julia Cameron. Meer lees je in haar boek ‘The Artist’s Way’.

7. Een goede documentaire kijken op Netflix

Deze documentaires doen er toe en het is tijd om deze nu eens eindelijk te gaan bekijken:

Before the Flood
Cowspiracy: the sustainability secret
Forks over Knives
Minimalism: A Documentary About the Important Things
Playing with FIRE
Terra
The Game Changers
The True Cost
What the Health

Check hier de nummer 1 documentaires van onze volgers!

8. Podcasts luisteren

Waar wil je meer over leren? Podcasts zijn de perfecte manier om aan zelfstudie te doen. Onafhankelijke kleine radiostationnetjes die vaak niet afhankelijk zijn van kijkcijfers en advertenties, I love it.

9. Bij je geliefden zijn 

Kook eens wat uitgebreider voor je geliefden. Speel spelletjes met elkaar, wees lief en dans als een idioot. Dat laatste is heel belangrijk.

10. Contact via telepresence met mensen op afstand

Facetime, Skype, Zoom, Discord. Allemaal manieren om online contact met elkaar te hebben en het bijvoorbeeld over werk te hebben of om gewoon gezellig bij te kletsen. De laatste paar dagen heb ik online games gespeeld met vrienden, allemaal corona proof. Ik las onlangs ook dat de podcast service Zencastr een helemaal gratis versie aanbiedt puur voor deze tijden. Chapeau.

Angst en stress

Hoogstwaarschijnlijk hebben er nu ook meer mensen last van angst en stress om geliefden te verliezen of zelf besmet te raken met het virus.

• Wat betreft angsten ben ik fan van het Stoïcisme. De ‘premeditatio malorum’ methode heeft mij al enorm geholpen met het indammen van angsten. Een andere methode is dat je jezelf de volgende vraag stelt als je je ergens druk over maakt:

Heb ik hier wel of geen controle over?

Ja: doe je uiterste best om het te voorkomen. Heb je dat gedaan? Dan kun je het loslaten.

Nee: laat het los en maak jezelf niet gek.

Hoe laat je het los? Stap uit de angst door je gedachten ergens anders op te richten en stap uit de doemscenario-cyclus die je bent gestart. Het is belangrijk dat je niet alles gelooft wat je denkt en tegen jezelf kunt zeggen: nu stop ik hiermee. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is je adem volgen en je richten op wat er in het nu gebeurt. Welke geluiden hoor je? Wat zie je om je heen? Probeer in het nu te komen door je te richten op je zintuigen en je adem.

Mediteren, lezen, een stuk wandelen in een gebied waar weinig mensen zijn of iets creatiefs gaan doen is ook een goede optie. Waar heb je het meest zin in is hier de beste vraag.

• Het is goed om meer te lezen over angsten en stress. Ik raad je de volgende 5 boeken over angst en stress aan:

‘Moeiteloos jeZELF zijn’ van Vera Helleman
‘The Upside of Stress’ van Kelly McGonigall
‘A Guide to the Good Life: The Ancient Art of Stoic Joy’ van William B. Irvine
‘Handboek voor de moderne Stoïcijn’ van Massimo Pigliucci en Gregory Lopez
‘The Wisdom of Insecurity’ van Alan Watts

Onze aarde en wij als eenheid

Het voelt nog steeds alsof ik droom. We zitten allemaal thuis maar toch zijn met z’n allen één en delen we allemaal hetzelfde. Ik heb geklapt voor de helden in de zorg en ik denk dat er nog veel meer mooie acties aan gaan komen. ‘Niet alleen het coronavirus is besmettelijk; hetzelfde geldt voor vriendelijkheid, hoop en naastenliefde’ schrijft Rutger Bregman in dit artikel.

We gaan de komende tijd enorm veel voor elkaar betekenen, ik voel het. Het liefst op afstand, om elkaar daarna nog inniger te omhelzen.

‘Deze massale quarantaine leert ons hoe we gelukkig kunnen zijn met een simpele jurk. We gaan oude favorieten herontdekken, een vergeten boek lezen en voor elkaar koken om het leven mooi te maken’ zegt Lidewij Edelkoort in dit interview. Ze hoopt op een beter systeem na deze crisis. Een systeem waarin mensen gaan waarderen wat ze al hebben en genoegen nemen met minder. Een systeem met meer respect voor menselijke arbeid en arbeidsomstandigheden.

Deze uitbraak is hoogstwaarschijnlijk ontstaan omdat we nog steeds massaal dieren eten. Corona is namelijk van dier naar mens gegaan op een markt in Wuhan (China) waar wilde dieren (soms zelfs nog levend) worden verkocht. Als we onszelf blijven scheiden en blijven verheffen boven de natuur zullen deze uitbraken van virussen blijven komen.

We zijn onderdeel van één groot ecosysteem en moeten op één lijn gaan staan met de natuur. Die natuur bepaalt nu, vertraagt en zet ons stil, ook het consumentisme heeft het daardoor flink te verduren.

De lucht boven Wuhan en Peking in China is nog nooit zo schoon geweest. Het water in Venetië is weer schoon en zuiver, ook de zwanen komen weer terug. De dolfijnen verschijnen weer in Sardinië omdat de containerschepen weg zijn. Als wij vertragen kan de natuur weer ademen. In het coronavirus zit ook een boodschap verscholen van de natuur: zorg goed voor mij, luister naar mij en laat mij meer met rust dan zorg ik dat jullie ook een kalme en harmonieuze aarde terugkrijgen om op te leven.

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.