De Greenwashing Disclaimer


Op 17 maart 2013 begon ik met een blog omdat ik de enorme kracht had ervaren van persoonlijke groei en bloggen mij altijd al fascineerde. Het boek ‘Denk groot & word rijk’ van Napoleon Hill heeft er in 2011 voor gezorgd dat ik mijn leven 180 graden om durfde te gooien. Dat wat Napoleon Hill bij mij had gedaan widolde ik nu ook bij anderen doen.

Dit werd mijn levensmissie: anderen (ook) raken met de bliksem van bewustwording om zo te komen tot positieve veranderingen die goed zijn voor jezelf, maar ook voor de wereld.

Met verlangen, hoop en doorzettingsvermogen begon ik aan dit grote levensproject met als doel hiervan te kunnen leven in de toekomst.

Na jaren van onzekerheid, spanning, zwoegen, bijbaantjes en rare opmerkingen op verjaardagen (ook aanmoedigende natuurlijk) is het gelukt. Na 4 jaar kon ik leven van growthinkers, een onderneming die ik samen met Claire run. Sinds dit jaar werken we hier allebei fulltime aan. Daar ben ik ontzettend blij mee en heel dankbaar voor.

Anderen helpen en inspireren met een goede boodschap blijft voor ons het allerbelangrijkste en we willen niet dat growthinkers een reclamezuil wordt. Feit is wel dat we geld moeten blijven verdienen, omdat we nou eenmaal in een kapitalistische wereld leven.

We willen een goed leven kunnen leiden waarbij het woord ‘genoeg’ centraal staat.

Waar verdienen we precies geld mee?

We verdienen geld met affiliate links, lezingen, podcasts, ons boek, samenwerkingen en consultancy.

De inkomsten uit affiliate links, lezingen, het boek en podcasts komen voort uit zelfcreatie en het gaat hier altijd om producten of een boodschap waar ik 100% achter sta.

Voor samenwerkingen en consultancy komen er ook weleens merken en producten langs die we in eerste instantie niet meteen linken met growthinkers. Toch besluiten we dan soms om een samenwerking wél aan te gaan. Ik zal je uitleggen waarom.

Een jaar geleden werd ik gevraagd voor een lezing op een event van HP, omdat ze de nieuwe HP Tango printer lanceerden. Mijn eerste gedachte was: ‘Waarom zou ik deze samenwerking aangaan? Ze zijn er toch alleen maar op uit om meer printers te verkopen wat weer slecht is wat betreft impact’.

Mijn tweede gedachte was: ‘Waarom zou ik de deur dichtgooien en niet de kans pakken om anderen ook daar te inspireren? We moeten het namelijk met z’n allen doen en dit zijn misschien juist mensen die minder bezig zijn met duurzaamheid’. Op het gebied van duurzaamheid preek je namelijk vaak voor eigen parochie en dit juist bij de massa brengen is één van mijn uitdagingen voor de toekomst.

We realiseerden ons ook dat (grote) bedrijven die naar ons toekomen en een verandering inzetten juist datgene is waar we naartoe willen. Dat ze niet meteen het beste jongetje van de klas zijn wil nog niet zeggen dat je een samenwerking daardoor meteen maar moet afschieten. Zolang er transparantie is over wat goed gaat en wat nog niet weet je beiden waar je aan toe bent.

Ik besloot het te doen en sprak daar o.a. over hoe de economie moet veranderen naar circulair, om te zorgen dat we als mensheid kunnen blijven leven op deze planeet en het geen onbewoonbare aarde wordt.

‘De grote stappen moeten nu van de overheid komen, en van bedrijven die veel uitstoten’ zegt Marjan Minnesma in dit artikel.

We zijn ontzettend blij met de (vaak kleine) inspirerende voorlopers die alles goed doen, maar het is nu juist van belang dat de grote bedrijven in actie komen.

Bruggen bouwen

Door intern met (grote) bedrijven in contact te komen creëer we de kans om iets gedaan te krijgen. Als we meteen de deur dichtgooien bouwen we nooit een brug.

Daarnaast zijn we ons ervan bewust dat we niet alle informatie hebben wat betreft stappen die bedrijven misschien al aan het zetten zijn zonder dat we het weten. Zij zien hopelijk ook wel in de media dat het op deze manier niet goed gaat met de wereld.

Een verantwoordelijkheid die we dan hebben is goede research doen en onszelf goed informeren voordat we gaan oordelen.

Hoe proberen we onszelf goed te informeren?

• We stellen directe en de ‘juiste’ vragen (wat betreft impact op werknemers, het milieu en de dieren).

• We raadplegen betrouwbare bronnen zoals o.a. de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal en Good On You voor kleding.

• We proberen elke dag onze expertise wat betreft duurzaamheid te vergroten door o.a. boeken te lezen en documentaires te kijken.

We willen jou ook vragen om dit te doen. Blijf directe en de ‘juiste’ vragen stellen en verdiep je in wat er achter de schermen gaande is. Deel vervolgens deze informatie met anderen. Stuur bijvoorbeeld een mail naar een merk waar je van houdt, maar waar je je wel zorgen over maakt. In de app van Good On You kun je zo’n e-mail automatisch laten versturen naar sommige merken:

‘Beste [merk], ik houd van de stijl van uw producten, maar ik maak me zorgen over de impact van uw merk op werknemers, het milieu en dieren. Totdat u het beter doet, ga ik op zoek naar alternatieve merken die aan mijn behoeften voldoen’.

Nog even over die lezing bij HP. Een man met een hoge functie kwam na de lezing naar me toe. Hij vertelde dat ik hem had geïnspireerd en stelde nog wat vragen. Iemand die heeft veel slagkracht heeft wat betreft positieve impact. Ik heb geen idee wat hij daarvan nu al heeft doorgevoerd, maar zonder mijn lezing had het hem misschien niet aan het denken gezet.

We geloven in het goede van de mens en hoop dat we op een gegeven moment met z’n allen die transitie gaan maken en onze schouders eronder zetten.

Het blijft ‘proberen’

Ergens blijven we soms machteloos achter als burger en consument. Ons huis staat in brand en hoe meer we met z’n allen blussen hoe beter, op welke manier dan ook. Ik wil een inspirator zijn en geen activist dus ga ik niet even naar de andere kant van de wereld vliegen om te checken of het allemaal écht wel ok is. Ik wil laten zien dat duurzaamheid aantrekkelijk kan zijn en je niet per definitie moet inleveren.

Onszelf informeren, elke dag onze expertise vergroten, de juiste vragen stellen en betrouwbare bronnen raadplegen, we proberen het zo goed mogelijk te doen.

Dan kan het nog steeds zo zijn dat we een keer een fout maken of ons de waarheid niet wordt verteld.

Dan kan het nog steeds gebeuren dat we een keer indirect ook aan greenwashing doen en iets promoten wat eigenlijk later niet goed blijkt te zijn.

Wie geen fout maakt leert niet, en wie niet leert groeit niet.