De anti-greenwashing guide, online écht duurzame kleding vinden


Als je gaat zoeken naar duurzame kleding dan kun je verstrengeld raken in een jungle van merken die zeggen dat ze duurzaam zijn, maar dat eigenlijk niet écht zijn. Dit noemen we ‘greenwashing’. Bij deze een guide om jezelf het beste te informeren over de duurzaamheid van een merk. Om dit te bepalen zijn de volgende drie categorieën belangrijk.

1. People

Hoe goed is het merk voor de mens? Wordt er goed voor de werknemer gezorgd? Werken ze in een gezonde en veilige omgeving? Krijgen ze genoeg betaald?

2. Planet

Hoe goed is het merk voor de aarde? Gebruiken ze duurzame materialen? Supporten ze het zo lang mogelijk gebruiken van hun producten? Hoeveel CO2 stoten ze uit en maken ze gebruik van groene energie? Hoe zit het met watergebruik en de afvoer daarvan? Worden er chemicaliën gebruikt tijdens het productieproces?

3. Animals

Hoe goed is het merk voor de dieren? Maken ze gebruik van bont, leer, wol, dons en veren, angora of andere exotische dieren? En zo ja, hoe wordt dit gedaan?

Om de merken op deze drie punten te beoordelen kun je kijken naar de volgende bronnen:

1. Onafhankelijke beoordelingen, mijn favoriet is Good on You
2. Websites van het merk en de moedermaatschappij
3. Certificaten en erkenningen
4. Geloofwaardige rapporten van derden zoals het Ethical Fashion Report

Case study 1: Tommy Hilfiger op de Bijenkorf website

Op een dag loop ik bij de Bijenkorf naar binnen om te kijken of mijn boek daar nog steeds te koop ligt. Op mijn weg naar de vierde verdieping valt het mij op dat ze een nieuw groen bordje hebben met de tekst: ‘duurzamer’. Sommige merken worden dus uitgelicht als een duurzamer merk door de Bijenkorf. ‘Een mooie stap’ denk ik, maar ik begin een beetje te twijfelen als ik op de website zie dat ook Tommy Hilfiger deze stempel krijgt. Thuis ga ik uitzoeken of dit klopt en of dit geen greenwashing is.

Het eerste wat ik doe is kijken naar een onafhankelijke beoordeling. Ik ga naar Good on You, de website die Rank a Brand heeft overgenomen en die merken beoordelen op duurzaamheid. Daar zie ik dat het merk wordt gewaardeerd met 2/5: ‘Not good enough’. Good on You kijkt naar het Ethical Fashion Report dat elk jaar in april verschijnt. Naast dit rapport doen ze ook zelf onderzoek.

2 uit 5 is geen goed begin voor Tommy Hilfiger maar we zijn nog niet klaar. Ik moet de website van het merk en van de moedermaatschappij, maar ook de certificaten en erkenningen nog een kans geven.

Op Good on You zie ik dat Tommy Hilfiger hoort bij moederbedrijf PVH group en dat de beoordeling is gedaan in de maand april van 2018. Dit is inmiddels al een tijd geleden dus het zou kunnen dat er in de tussentijd veel is veranderd. Dit lijkt me sterk binnen een gigantisch bedrijf, maar laten we ze het voordeel van de twijfel geven.

Op de website van PVH group ademt het vooral financiële winst wat qua duurzaamheid geen goed teken is. Daarmee wil ik niet zeggen dat duurzaamheid en financiële winst niet samen kunnen gaan, daar liggen juist heel veel kansen. Maar terug naar PVH group. Ik vind ook geen duidelijke teksten over duurzaamheid of dat ze bepaalde certificaten en erkenningen hebben. Hier vind je de lijst van certificaten en erkenningen die Good on You meeneemt in hun beoordeling.

Op de website van Tommy Hilfiger vind ik wel meer over duurzaamheid, maar dit zijn vooral doelen en geen certificaten en erkenningen. Tot slot kijk ik nog even naar het Ethical Fashion Report van 2019 en daar zie ik inderdaad dat PVH group het niet verbluffend goed doet. Gebaseerd op deze vijf punten krijgen ze overall een C+:

Beleid: A+
Transparantie en traceerbaarheid: B+
Accountantscontrole en relaties met leveranciers: C
Emancipatie van werknemers: D-
Milieubeheer: B-

Met dit onderzoek kan ik zeggen dat Tommy Hilfiger – nog – geen duurzaam merk is en dus inderdaad het duurzaamheidslogo van de Bijenkorf – nog – niet verdient.

Case study 2: MUD Jeans op Sublime FM

Op een avond heb ik zin in jazzmuziek mét reclame dus zet ik Sublime FM aan. Dit is voor mij onwaarschijnlijk – maar je weet maar nooit – misschien worden commercials ooit nog leuk om naar te luisteren. Ik hoor een commercial van MUD Jeans, een merk dat ik al ken en waarvan ik weet dat ze heel goed bezig zijn. Voor deze case study doen we even net alsof ik het tóch nog even tot op de bodem wil uitzoeken.

Ik kijk altijd eerst naar een onafhankelijke beoordeling. Op Good on You en zie ik dat dit merk in de maand april van 2018 is beoordeeld met de hoogste ranking 5/5: ‘Great’. Dit is goed nieuws voor MUD Jeans. Ik besluit om ook nog even naar de website te gaan en te kijken of ik certificaten en erkenningen kan vinden.

Op de website – die duurzaamheid ademt – kan ik meteen doorklikken naar certificaten via het kopje sustainability. Ik zie de volgende zes certificaten en erkenningen staan:

BCORP
Nordic Swan Ecolabel
PETA-approved vegan
Cradle 2 Cradle
Ecocert
GRS

Vier van deze certificaten vind ik vervolgens terug in de lijst van Good on You. Tot slot kijk ik nog in een geloofwaardig rapport van derden: het Ethical Fashion Report van 2019. In deze lijst vind ik alleen de grotere bedrijven, dus ik kan MUD Jeans niet vinden.

Met dit onderzoek kan ik zeggen dat MUD Jeans een duurzaam merk is en dat Sublime FM er goed aan doet om dit merk te promoten.

Stem met je portemonnee

Ik hoop dat je met deze twee case studies een eind kunt komen in je eigen zoektocht naar duurzame kleding. Laat het me weten via Instagram als je ergens tegenaan loopt of een vraag hebt, dan help ik je graag. Voor nu sluit ik af met de volgende tekst:

Ga stemmen! Ook met je portemonee.