Duurzame koffie is niet duur, wel eerlijk

Passiva zijn investeringen die alleen maar geld kosten. Toen ik in 2011 mijn verjaardag vierde in een kroeg in Utrecht kreeg ik van mijn collega’s een koffieapparaat. Ik was er blij mee. Ze hadden geld bij elkaar gelegd en dit voor mij gekocht. Nu kon ik eindelijk ‘goede en kwalitatieve koffie’ maken. Ik was voorgelogen door het bedrijf dat dit apparaat had gefabriceerd. De koffie leek beter en luxer. Daar kwam bij dat ik nu van dit bedrijf cups moest gaan kopen, anders kon ik niks met het apparaat.

Toen ik goed ging kijken naar mijn uitgaven, zag ik dat dit apparaat zorgde voor hogere kosten, elke maand. Het kostte me veel meer dan gewone filterkoffie zoals ik die nu nog steeds drink. Ik had passiva gekregen. Een extra blok aan mijn been. Heel slim gespeeld door de fabrikant die mij ervan had overtuigd dat ik dit moest hebben. Anders was ik niet goed genoeg, was mijn koffie niet goed genoeg en hoorde ik er niet bij. Voor veertig euro ging het apparaat de deur uit. Heerlijk, wat een bevrijding. Veel te fancy allemaal. Ik zet gewoon koffie zoals ik dat altijd heb gedaan.

Acht jaar later lees ik het volgende in het boek ‘Groene leugens’ van Kathrin Hartmann:

“Alleen al de lege koffie aluminiumcapsules leveren jaarlijks een afvalberg van achtduizend ton op. Aluminium wordt gemaakt van bauxiet, en om dat te winnen worden in Australië, Brazilië, Guinee en Indonesië reusachtige regenwouden gerooid. Wil je uit bauxiet een ton aluminium produceren, dan is daar evenveel stroom voor nodig als een tweepersoonshuishouden in vijf jaar gebruikt. Daarbij wordt acht ton CO2 uitgestoten”.

Dat is schrikken. In 2019 is deze fabrikant niet alleen nog steeds slecht voor je portemonnee, maar ook nog een extreem grote vervuiler en één van de grootste spelers in de koffiemarkt.

Duurzame koffie

Duurzaamheid is niet ‘duur’ want producten zoals kleding en koffie hebben geen eerlijke prijs meer. We zijn gewend geraakt aan veel te lage prijzen en iemand anders aan de andere kant van de wereld betaalt écht de prijs. Zo ook de koffieboer.

Duurzame koffie en kleding is voor mij het welzijn van mensen in ontwikkelingslanden voorop zetten. Als ik kleding koop dan koop ik dat zoveel mogelijk van een duurzaam kledingmerk en als ik koffie koop dan koop ik duurzame filterkoffie met een Fairtrade keurmerk.

In Nederland dragen meer dan 7.500 producten het Fairtrade keurmerk. Zo heb je Fairtrade koffie, Fairtrade bananen en Fairtrade chocolade. Maar ook rijst, sap, thee, wijn, noten, ijs, katoen en bloemen kunnen Fairtrade zijn. Goed om te weten is dat het altijd om tropische producten gaat, die verbouwd worden in ontwikkelingslanden. Met jouw aankopen in de supermarkt kun je het verschil maken.

Mijn favoriete duurzame koffie is deze van de Jumbo en nu is er ook ‘Coffee to Stay’ van Max Havelaar in samenwerking met Peeze. Dankzij een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij zijn ze de Fairtrade Climate Academy gestart. Die helpt boeren niet alleen hun productiemethoden aan te passen aan nieuwe omstandigheden, maar onderzoekt ook hoe zij nieuwe inkomstenbronnen kunnen aanboren en kunnen omschakelen naar duurzame energie. Zo geven we niet alleen de boer een betere toekomst, maar hoeven we ook geen vaarwel te zeggen tegen ons geliefde bakkie pleur.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Max Havelaar, t/m 12 mei is het Fairtrade Week.

Meld je aan voor de newsletter en ontvang een preview
van het boek 'Verlangen naar minder' in je mailbox!

GROWTHINKERS