Merijn Everaarts’ definitie van succes


Voor mijn boek over een nieuwe definitie van succes ben ik begonnen met een onderzoek. Je kunt mij helpen met dit onderzoek door deze survey in te vullen! In de survey stel ik jou o.a. de vraag: ‘Als ik zeg succesvol, aan wie denk jij dan?’. Uit de namen die jullie noemen maak ik een selectie van mensen die ik uitnodig voor een gesprek in mijn podcast ‘wat is succes?’.

Merijn Everaarts (oprichter van Dopper) werd door jullie genoemd omdat hij zich inzet voor de wereld en een positieve impact maakt.

Merijn Everaarts is de oprichter van Dopper. Een organisatie die hervulbare waterflessen maakt, zodat petflesjes verbannen kunnen worden. Op een zomerse dag op het strand kwam hij ineens tot het inzicht dat al het plastic wat we gebruiken onze landschappen en zeeën verwoest. Daar moest wat aan gebeuren en dat was waar Dopper werd geboren.

WorkJuice schreef ons gesprek uit:

Wat is jouw definitie van succes?

Als individu bijdragen aan een mooiere en gezondere wereld, elke dag. En weten dat je onderdeel bent van een groter geheel.

Wat heeft invloed op die veranderende definitie gehad?

Ik ben niet opgevoed in een familie waar het om geld draaide, maar je wordt in die kapitalistische wereld meegenomen. Als je meer geld hebt, kun je dingen gaan kopen en dat doe je dan ook op die manier.

Ik merkte dat ik me steeds meer van het financiële bejag ging distantiëren. Het was niet meer een wereld waarin ik wilde leven. Ook heb ik ingezien wat er gebeurd in de wereld en vind dat dat anders moet. Toen ben ik de simpele dingen in het leven weer gaan waarderen.

Ik heb meerdere eigen bedrijven gehad. Dat ging allemaal alleen maar over geld. Mijn motivatie was geld verdienen, maar dat was niet motiverend genoeg om daarmee door te pakken.

Zo had ik een evenementenbureau en werd vaak ingehuurd. Ik was daar echt klaar mee. Ik was klaar met de voedselverspilling dat na een event down the drain ging. Ook het tapijt aan plastic na een festival was frustrerend. Er moest iets veranderen in dat systeem.

De impact voorop stellen in plaats van geld als hoger doel stellen. Dat is pas succes.

Was er een moment waarop je dacht: dit is de druppel?

Dat is in relatie tot Dopper. Dat was ergens eind september op het strand in Haarlem. Ik realiseerde me dat wat ik altijd zag op het einde van een stranddag, al het plastic en al het afval niet werden opgeruimd.

Het waaide die dag en het getij kwam op. Ik zag letterlijk het plastic de zee ingaan. Dit is dus out of sight, out of mind. Je ziet het straks niet meer, maar het is er wel. Hoe erg steek je je kop in het zand door dit niet te kunnen zien en dat maakte me boos.

Toen dacht ik: dit is het. Er moet een alternatief komen voor single use plastic. Mensen gebruiken letterlijk petflessen om water in mee te nemen en laten dat achter op het strand. Dat kan niet.

Ben je benieuwd naar het volledige gesprek dat ik met Merijn had? Op WorkJuice lees je het complete interview!

Foto: Prisca Visser