Hoe gaan minimalisme en kopen samen?

Soms krijg ik de vraag hoe minimalisme en kopen samen gaan. De minimalist in mij die hoopt dat mensen bewust(er) nadenken over het kopen van spullen en de wereldverbeteraar die mooie en ‘duurzame’ merken een podium wil geven. Hoe gaan die twee op een verantwoorde manier samen?

De rijkste 10% van de wereld veroorzaakt 80% van de negatieve impact op de wereld. Denk aan alles waar het rijke deel zich mee vervoert, de huizen waarin we wonen, het vlees dat we eten etc. Dat betekent dat 10% van de wereld ook voor 80% het verschil kan maken. Dat zit ‘m onder andere in het kopen van spullen die we eigenlijk niet nodig hebben. Shoppen is een hobby geworden en duurzaamheid lijkt in de meeste gevallen prio 388 te hebben.

We zullen altijd spullen nodig blijven hebben. Ook als je net als ik van minimalisme houdt. Duurzaamheid, kwaliteit belangrijk maken en iets kopen waarvan je weet dat je er lang mee gaat doen, kan het verschil maken. Als wij dus bewuster consumeren en minder spullen kopen kunnen we een stap in de goede richting zetten.

Ook ‘duurzame merken' hebben negatieve impact

‘Duurzame’ merken, feitelijk bestaan ze eigenlijk niet. Begrijp me goed. Ook ik koop spullen. Zoveel mogelijk tweedehands en soms nieuw als het niet anders kan of lukt. Als het nieuw is dan in 90% van de gevallen van een duurzaam merk, perfectie bestaat namelijk niet. Ook deze ‘duurzame’ merken hebben impact. Het heeft allemaal impact, linksom of rechtsom.

Tegelijkertijd geef je een merk dat duurzaamheid als belangrijkste uitgangspunt heeft jouw geld kunnen ze daardoor verder groeien. Iets om te onthouden als je het tweedehands echt niet kunt vinden. Zoals Babette Porcelijn schrijft in haar nieuwste boek ‘Het happy 2050 scenario':

‘Wij — mensen uit het Westerlijke deel van de wereld — geven als consument aan het eind van de rit het meeste geld uit en daarmee bepalen wij welke bedrijven succesvol zijn.'

In mijn zoektocht van fast fashion naar ‘slow' fashion ontdekte ik mijn drive om duurzame kleding en merken een podium te geven. Om de voordelen van een capsule wardrobe te laten zien. Soms denk ik, wat boeit al deze content iemand. Er zijn veel belangrijkere zaken. Totdat ik weer zie hoe ontzettend groot de groep is die nog steeds kleding koopt van fast fashion ketens als Zara, H&M, Primark en het ultra fast fashion merk Shein (kan het nog erger?).

Dat gegeven maakt me nog strijdvaardiger om me te blijven inzetten voor meer bewustwording rondom duurzaamheid, te inspireren en informeren over wat andere opties zijn. Want die zijn er. Het vraagt soms iets meer geduld of uitzoekwerk, maar geloof me het levert tegelijkertijd ook zoveel voldoening op.

Sinds ik de documentaire The True Cost heb gezien kan ik niet meer wegkijken van de omstandigheden in de mode industrie. Het maakt mijn drive om merken die het anders doen onder de aandacht te brengen alleen maar groter.

Degrowth of groene groei?

Hoe je het ook wendt of keert we leven in een kapitalistisch systeem. Ik hoop dat het grootste deel van de mensheid inmiddels wel door heeft dat we het met dit systeem niet gaan redden. Los van of ze er ook naar handelen, ik geloof echt dat het besef er ergens is. Maar wat moet het dan wel worden? Moeten we gaan ontgroeien (degrowth) of juist gaan voor innovatieve technologische groene groei? Ik weet er het antwoord ook niet op dus laten we er samen vooral veel over praten.

Hoewel ik graag zie dat dingen veranderen en we weg gaan van oneindige groei is me daarvan distantiëren volgens mij ook niet de oplossing. Niet voor niets hebben we een tijd geleden de hashtag #onlybuyitwhenyouneedit in het leven geroepen die we vermelden bij samenwerkingen op Instagram en bij alle kortingscodes op de website. Ik weet zeker dat iemand die iets koopt en die de hashtag heeft gelezen nog even twee seconden nadenkt ‘Ok, heb ik dit echt nodig?'. Die bewustwording daar gaat het me om. In plaats van roekeloos van bestelling naar bestelling hollen.

Fanatiek in het zoeken naar tweedehands

De estheet in mij, die houdt van mooie spullen, en de minimalist in mij, die allergisch is voor onnodige spullen. Laatst betrapte ik mezelf erop dat ik bijna altijd met die duurzame bril naar spullen kijk, wat soms ook best vermoeiend kan zijn. Mijn drive om spullen tweedehands te vinden is groot, daarin ben ik laten we zeggen fanatiek. Ik houd ervan om dingen vanuit een speels oogpunt te bekijken en in negen van de tien gevallen heb ik iets niet meteen nodig. Dus heb ik tijd, maar eerlijk is eerlijk op een gegeven moment raakt ook mijn geduld op.

Deze zomer startte ik net als eerdere zomers en een aantal mislukte pogingen verder, mijn zoektocht naar een zonnebril. Ik had mijn oog laten vallen op een Celine montuur. Zwart, stijlvol, tijdloos, kwalitatief en precies wat ik zocht. Niet bepaald duurzaam, dus besloot ik op Vinted te kijken voor een tweedehands exemplaar. Ik bestelde de bril. Bij aankomst bleek er een flinke kras op te zetten, wat niet was vermeld in de beschrijving. Als er staat ‘Nieuw zonder prijskaartje' mag je daar vanuit gaan toch?! Ik retourneerde de bril en bestelde een andere. Een maand verder, kwam onze vakantie in zicht. Het pakket bleek zoek geraakt.

‘Quality is remembered long after price is forgotten'

In het kader van drie keer scheepsrecht bestelde ik een andere. Deze vrouw vroeg zich af of ik zeker wist dat ik de bril wilde. Normaal gesproken waardeer ik deze vraag, maar in dit geval was ik er echt zeker van en hoopte ik dat ze zo snel mogelijk zou versturen. Verzending bleef uit en ik annuleerde mijn bestelling. Met nog een paar dagen te gaan voor onze vakantie drukte Jelle me op het hart de zonnebril nieuw te bestellen. Tegen mijn principes in bestelde ik een nieuw exemplaar, waar ik uiteindelijk heel blij mee ben en waar ik lang mee hoop te doen. Om mijn favoriete quote van Gucci nog maar eens aan te halen: ‘Quality is remembered, long after price is forgotten.

Wat ik hoop te bereiken is dat je wanneer je tot de conclusie bent gekomen dat je iets echt nodig hebt, je een weloverwogen beslissing maakt. Dat je op zoek gaat naar datgene wat jij zoekt op het moment dat het voor jou klopt. Dat je je niet laat verleiden door iets dat in een Instagram post of newsletter voorbij komt.

Daarmee hoop ik dat ik je mag inspireren om weer eens in je eigen kledingkast te duiken, om een vriend(in) te tippen die precies op zoek was naar datgene of dat je het jezelf herinnert op het moment dat jij het echt nodig hebt. Dat je je niet gek laat maken door dat stemmetje in je hoofd dat zegt dat je iets echt nodig hebt terwijl je eigenlijk wel beter weet. Dat je je niet wijs laat maken dat als je datgene niet hebt je niet leuk gevonden wordt door anderen. Geluk voor de lange termijn zit niet in spullen, geluk zit in jou. In dankbaarheid, zelfliefde en in nog zoveel meer. Wat dat voor jou ook mag zijn.

Hoe minimalisme en kopen voor mij samen gaan? Door weloverwogen keuzes te maken, me niet te laten verleiden tot impulsaankopen en niet te streng te zijn voor mezelf.

Dit artikel is een samenwerking met Yumeko en bevat affiliate links. Wanneer je iets koopt via zo'n link krijgen wij daar een commissie van. Een directe manier om ons te supporten en de website up-to-date te houden #onlybuyitwhenyouneedit. Onze website draait op 100% hernieuwbare energie via mijn.host. Om ons website verkeer in te zien maken we gebruik van Fathom Analytics, die jouw privacy respecteert en geen cookies gebruikt.

Join Claire's conscious curated newsletter met maandelijks een selectie aanraders voor een bewuste en duurzame lifestyle.

growthinkers is voor mij een lifestyle die gaat over bewust leven met aandacht. Met een achtergrond in Fashion & Branding ontdekte ik de wereld van slow fashion en de connectie met minimalisme. Ik geloof in het ‘less is more’ principe, heb een zwak voor esthetiek en een capsule wardrobe. Benieuwd naar mijn favoriete boeken? Bekijk ze hier!