Wat is succesvol zijn in 2019?

Succes is ‘een goede afloop, uitkomst of uitslag’. Tenminste, dat zegt de Van Dale. Succesvol leven, dat willen wij wel. Dat we oud zijn en dan zeggen: dat heb ik goed gedaan. Wat een goede afloop of uitslag van mijn leven. Maar zien wij succesvol zijn ook in verband met een goede afloop voor onze planeet en dus voor ons bestaan? Of zijn we dat vergeten?

Stel je voor dat bomen een WiFi signaal gaven. We zouden overal bomen planten en tegelijkertijd de wereld redden. Wat een domper dat ze alleen maar de zuurstof produceren die we nodig hebben om te ademen.

Realiseren we pas dat we geld niet kunnen eten als de laatste bijen uitsterven?

We zijn de natuur en de planeet steeds meer vergeten de afgelopen decennia. ‘Help! De aarde wordt steeds heter en gaat kapot!’ Nee, wij gaan kapot als we zo doorgaan. De komende dertig jaar – tot aan 2050 – gaat bepalen of we een leefbare of onleefbare aarde creëren. Extreme warmte – nog heter? – , overstromingen en droogte, verzurende oceanen, meer vernietigende orkanen, verdwijnend land, mislukkende oogsten en andere gevaarlijke cocktails zijn de gevolgen van onze steeds warmer wordende aarde. Het gaat allemaal gebeuren als we de natuur blijven vergeten, te weinig actie ondernemen en ons niet collectief inzetten voor duurzaamheid.

Succes in 2019

Laten we het eens hebben over succes in deze komende dertig jaar. Wat betekent succesvol zijn in 2019? In een survey (ik ontvang nog steeds graag antwoorden) vroeg ik of mensen mij wilde sturen wat hun definitie van succes is. Uit al deze reacties kon ik drie categorieën halen.

Categorie 1: Succes is geluk. Voor jezelf en voor de mensen om je heen.

Laat ik even heel helder zijn. Ik denk dat we het hier niet mee gaan redden tot 2050. Geluk blijft voor mij veel te algemeen en wordt soms zelfs verward met genot. Daarnaast kunnen we niet altijd alleen maar gelukkig zijn. Emoties komen en gaan.

Ok, ik snap het. Die kleine geluksmomentjes gedurende de dag, daar geniet ik ook van. Maar moet dit nog een dagelijks doel zijn voor ons in 2019? Inmiddels staan we voor een behoorlijke challenge en als we allemaal steeds maar op zoek zijn naar geluk gebeurt er veel te weinig. De tijd begint nu echt te tikken. De bloemetjes waar we zo graag aan ruiken en waar we zo gelukkig van worden zijn aan het verwelken en de vrolijke bijtjes sterven uit. Een uitzondering is natuurlijk dat we elke dag heel gelukkig worden van het voorkomen van dat laatste.

Categorie 2: Succes is jouw pad bewandelen, het pad van je hart.

Categorie 2 lijkt er wat mij betreft al veel meer op. We hebben allemaal een ‘aangeleerde natuur’ en een ‘authentieke zelf’. Soms kan die ‘aangeleerde natuur’ de ‘authentieke zelf’ vertroebelen. Soms is het de vertroebelende laag van een goede baan – carrière – willen hebben en veel geld willen verdienen. Soms is het een groot huis willen kopen en meer status willen vergaren. Soms is het leven naar hoe je omgeving het wilt. Als je goed door die vertroebelende laag heenkijkt dan zie je jouw pad. Het is dat waar je voor geboren bent en staat vaak in verbinding met het goed willen doen voor deze wereld. Ik geloof namelijk dat we diep van binnen allemaal een groen hart hebben. Een drive om de wereld mooier en groener te maken.

Categorie 3: Succes is positieve impact hebben en een verandering teweegbrengen.

Deze is voor mij het meest raak. Hier hebben we meer mensen van nodig. Mensen die zich in gaan zetten voor duurzaamheid, op hun manier. Op de manier die bij hun en bij dat pad past. Mensen die een groot en duurzaam doel voor ogen hebben. Mensen die op hun CEO of manager afstappen en zeggen: ik wil dit bedrijf gaan verduurzamen. Mensen die wakker worden, op zoek gaan naar de waarheid achter onze industrieën (kleding, spullen, voedsel) en een verandering in gang gaan zetten. Mensen die net als Gretha Thunberg en Leonardo di Caprio het grote bereik dat ze hebben gebruiken voor het goede.

Categorie 3 — een positieve impact hebben, een verandering teweegbrengen en iets betekenen voor deze wereld is voor mij een mooie definitie van succes in 2019 om op voort te borduren. We are all in this together. We moeten het met z’n allen doen en we hebben elkaar keihard nodig. Er mag nog meer lawaai worden gemaakt naar de overheid. Er mag nog meer bewustzijn en informatie worden gedeeld omtrent duurzaamheid, bij grote bedrijven en in het openbaar. Want de temperatuur stijgt en die klok tikt gewoon door.