Een tweedehands elektrische auto kopen, waar moet je op letten?


33 jaar lang leefde ik zonder auto. Het beviel me goed. Ik ben niet van de fancy auto’s, hield meer geld over en dacht altijd: ‘In het openbaar vervoer kan ik lezen of werken, in de auto kan dat niet’.

Als we écht een auto nodig hadden huurden we er één via SnappCar. Ik vond het fijn om een auto te huren, maar de auto niet te bezitten. Toch hadden we ook ideeën voor de toekomst en dingen die ons gingen tegenstaan.

Wat stond ons tegen?

• Afhankelijk zijn van het openbaar vervoer was niet altijd fijn. De NS is de Shinkansen in Japan niet en een uur lang in een schuddende bus naar een Brabants dorp zitten zorgde vaak voor een misselijke aankomst.

• We reisden geregeld 3 uur lang met het OV naar Brabant en Limburg. Met een auto kan dat in 1,5 uur met meer flexibiliteit en vrijheid.

• Waren we nou écht zoveel goedkoper uit zonder auto? Openbaar vervoer in Nederland is niet goedkoop en in deze tijd ook niet echt ideaal meer met corona. Door het huren in Amsterdam (waar de vraag naar een auto hoog is) dachten we: ‘Waarom niet zelf een tweedehands auto kopen en deze zelf op SnappCar zetten?’.

Door te verhuren zorg je dat je auto niet alleen een liability (blok aan het been wat alleen maar geld kost) is, maar ook een bron van inkomsten door deze te delen. De mogelijkheden inspireerden ons. ‘Hiermee behouden we vrijheid en kunnen we de kosten van het bezitten van een auto verminderen’ dachten we.

Toen er een auto vrijkwam in de familie namen we de stap. We kochten in oktober 2017 een tweedehands benzineauto (Peugeot 106) met 32.000 kilometer op de teller en hebben deze op SnappCar gezet.

SnappCar ervaringen

We zijn inmiddels bijna drie jaar verder en hebben flink wat ervaring met het verhuren via SnappCar. We hebben 45% van onze lopende kosten (onderhoud, belasting, verzekeringen, parkeervergunning) kunnen dekken.

Toch blijft de tweedehands elektrische auto kriebelen. Het rijden in een elektrische auto door Europa voor de Vandebron roadtrip gaf een schoon en fijn gevoel. Maar waar moet je op letten als je een tweedehands elektrische auto koopt?

Voordelen van een tweedehands elektrische auto

Subsidie

Één van de grote voordelen van het kopen van een tweedehands elektrische auto is de subsidie die je krijgt. Deze subsidie bedraagt 2000 euro voor een gebruikte en 4000 voor een nieuwe elektrische auto. Hier zitten nog een paar voorwaarden aan zoals o.a.:

• de auto moet 100% elektrisch zijn (dus geen plug-in hybride)
• de catalogusprijs van de elektrische auto moet minimaal 12.000 euro bedragen en maximaal 45.000 euro
• de actieradius moet minimaal 120 kilometer zijn

Kijk op de website van de ANWB voor alle voorwaarden.

Lopende kosten

Een ander voordeel zijn de lopende kosten in vergelijking met een benzineauto. Er zitten veel meer onderdelen in een benzineauto waardoor deze ook sneller stuk gaat en het opladen van je elektrische auto is goedkoper dan tanken. Na onze roadtrip kwamen we op de volgende berekening:

‘Een elektrische auto is qua opladen 1.7 X goedkoper dan tanken met een ‘zuinige’ benzineauto. Het mooie is dat het opladen op sommige plekken zelfs gratis is’.

Het word helemaal een feest als je thuis je eigen zonnepanelen en laadpaal hebt.

Nadelen van een tweedehands elektrische auto

Actieradius

De meeste mensen vallen over het bereik van een elektrische auto. ‘Je kunt er niet mee op vakantie want dat is gedoe etc.’. Ok, we kunnen inderdaad beamen dat roadtrippen met een benzineauto iets makkelijker was geweest, maar het mooie is dat het bereik maar ook de trekkracht (voor caravans) van de elektrische auto’s die op de markt komen steeds groter wordt.

Service

Een ander nadeel dat ik weleens hoor is de service als er iets met de auto aan hand is. Omdat de elektrische auto voor de markt nog nieuw is en middenin de transitie zit zorgt dit inderdaad nog voor wat haken en ogen. Wat betreft service worden de merken omdat ze met meer elektrische auto’s op de markt komen. Zoek in ieder geval goed uit hoe de service is van het merk waarvan je de auto koopt en weet dus dat elektrische auto’s veel minder onderhoud nodig hebben.

Faciliteiten

Ook over de faciliteiten hoor je weleens verhalen: wachtrijen bij laadpalen en palen die zelfs niet werken. In Italië hadden wij ook geregeld niet werkende laadpalen, de noodknop was voor ons de oplossing. Ook dit zijn de gevolgen van de transitie waar we nu in zitten. De roadtrip heeft ons geleerd dat je met de juiste apps en creativiteit heel ver kunt komen. Vergeet niet dat wij dat in 2018 deden dus er zal de afgelopen twee jaar zeker wat veranderd zijn.

Elektrisch rijden en FIRE

Geïnspireerd door de FIRE (financiële onafhankelijkheid) movement zijn er een aantal regels die we aanhouden voor het kopen van een auto.

1. We willen het liefst niet meer dan 15.000 euro uitgeven aan een auto, een stelregel die we hebben overgenomen uit het boek ‘Miljonair met een gewone baan’ van Oeds-Jan Postma. Voor de subsidie van 2000 euro mag je auto maximaal 45.000 euro en minimaal 12.000 euro kosten dus dat is al gunstig.

Ik kreeg wel het advies van Jeroen Horlings (elektrische auto expert en tech-journalist) om ook te kijken naar de TCO (Total Cost of Ownership). Dit zijn de totale kosten die met het gebruik van het voertuig verbonden zijn. Hij zei dat een iets duurdere auto meer toekomstbestendig kan zijn.

2. We willen geen auto leasen. Hier een stuk van de website van de Consumentenbond:

Private lease is een vorm van huren. De leaseauto is eigendom van de leasemaatschappij en na de looptijd lever je de leaseauto weer in. Je betaalt per maand en hebt verder geen omkijken naar de autoverzekering, wegenbelasting of onderhoud. Je hoeft alleen te tanken.

‘Oh wat heerlijk! Alleen het tanken kost geld en en ik rijd eindelijk in die fancy auto waar ik altijd van heb gedroomd’. Het is misleidend en speelt in op gemak en op onze hang naar status. Uiteindelijk kost het je alles bij elkaar opgeteld klauwen vol met geld door de rente die je betaalt.

Dit stuk uit het boek van ‘The Simple Path to Wealth’ van JL Collins vond ik spot on:

‘Echter, schrijnend genoeg blijkt dat de meeste mensen niet begrijpen dat ze bij de keuze voor het leasen of lenen van geld om hun auto te kopen in feite zeggen: “Geez. Ik wil geen twintigduizend dollar betalen voor deze auto. Ik wil véééél meer betalen.’

‘Je koopt pas iets als je daar het geld voor hebt’ is in dit geval een goede regel. Leasen (welke vorm dan ook) blijft lenen en geld lenen kost geld.

3. We willen minimaal een actieradius van 200 km, een vijfdeurs en een snellader. Zonder snellader ben je algauw een uur aan het wachten voordat je auto is opgeladen. Bij een snellader is dat ongeveer 20 minuten.

Welke tweedehands elektrische auto’s zijn nu het goedkoopst?

Ik kijk geregeld bij de gebruikte elektrische auto’s op auto.nl. Op dit moment komen de Volkswagen e-Up (ouder model met een bereik van 95km dus geen subsidie) en de Nissan Leaf (ook een ouder model) onder de 15.000 euro. De oudere modellen van de BMW i3, de Smart Forfour en de Kia Soul zitten op ongeveer 18.000.

Ook deze modellen zijn voor ons waarschijnlijk FIRE proof als ze tweedehands te koop worden aangeboden:

Skoda CITIGOe iV
SEAT Mii Electric

Na deze modellen kom je in de prijsklasse van rond de 30.000 euro terecht. Mocht je dat willen betalen dan zijn dit interessante modellen met subsidie:

Volkswagen e-Golf
Peugeot e-208
Opel Corsa-e
Hyundai IONIQ (hier reden we mee door Europa)
Nissan Leaf
Renault Zoe

Elke dag aantrekkelijker

Ik kan me nog herinneren dat je twee jaar geleden voor minder dan 30.000 euro geen tweedehands elektrische auto kon kopen. Het wordt dus met de dag aantrekkelijker. Over de Mini Electric, de Volkswagen ID.3 Pure en de Fiat 500e Cabrio zijn we vrij excited. We kunnen niet wachten tot deze modellen tweedehands te koop zijn, maar voorlopig heeft een andere auto geen prioriteit.

To be continued.

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.