Zo besteed je je vrije tijd het beste

Dit zijn mijn vier fundamenten van de dag:

1 Cardio

Elke vorm van lichaamsbeweging waarbij je hart sneller gaat kloppen wordt gezien als een cardio oefening. Dit is bijvoorbeeld hardlopen of fietsen. Voor mij is dit ook een lange wandeling van anderhalf uur. Cardio heeft enorm veel mentale voordelen. Het haalt de troep uit je brein en maakt het weer frisser en scherper. Daarna kan ik me beter concentreren, slaap ik beter, voel ik me rustiger en gelukkiger. Klein beginnen en niets forceren zijn de sleutels tot succes.

2 Meditate

Mediteren vergroot de ruimte tussen een impuls en mijn reactie op die impuls. De impuls om mijn telefoon te checken of geïrriteerd te reageren. Mediteren is niet alleen goed voor meer focus en meer in het moment zijn, maar ook voor je geliefden en de mensen om je heen.

3 Sleep (gemiddeld 8 uur per nacht)

‘Als je regelmatig minder dan zes of zeven uur slaapt, is dat funest voor je immuunsysteem en wordt de kans op kanker meer dan verdubbeld. Slaaptekort is een lifestylefactor die bepaalt of je wel of niet de ziekte van Alzheimer krijgt en werkt zo verstorend op de bloedsuikerspiegel – zelfs als het niet zo veel is en gedurende niet meer dan een week – dat die overeenkomt met het voorstadium van diabetes. Kort slapen vergroot de kans dat je kransslagaders dichtslibben of breken, een eerste stap op de weg naar hart- en vaatziekten, beroertes en hartfalen’.

Dat is nogal wat wat Matthew Walker schrijft in zijn boek ‘Slaap’. Ik maakte slaap al belangrijk, en nog belangrijker na het lezen van dit boek. Lees er hier meer over.

4 Nutrition

Nutrition vind ik veel aantrekkelijker klinken dan het saaie ‘gezond eten’. Nutrition gaat voor mij over het voeden van je lijf met alles wat goed is en dus met zo min mogelijk troep.

Wat zijn jouw fundamenten? Probeer deze fundamenten elke dag te zien als een piramide. Wat is de top en wat is de bodem? De hele piramide hoeft niet elke dag te worden afgevinkt, maar de top is je nummer één fundament. Het fundament waar niet over te onderhandelen valt, maar wat je elke dag gewoon doet. No matter what.

Je vrije tijd besteden

Als je elke dag van het jaar een goed fundament legt heb je gegarandeerd een jaar met meer focus, rust, geluk en minder stress. De fundamenten zijn dus de bouwstenen van de dag. Maar ik wil graag – net als jij waarschijnlijk – een jaar dat staat als een huis en alleen bouwstenen gelden niet als een volledig huis. Een volledig huis is een huis met een verhaal, dus wil je jouw jaar vullen met ervaringen die ervoor zorgen dat elk jaar een cadeau is aan jezelf.

Maar hoe ga je dat doen? In het boek ‘Time, and how to spend it’ (verschijnt in juli in de Nederlandse vertaling) geeft James Wallman ons zeven regels voor rijkere dagen en maakte ik kennis met de STORIES methode. Deze methode kun je toepassen op je dagen naast de fundamenten. STORIES staat voor het volgende:

• Story

Welke verhalen kun jij achteraf vertellen over dit jaar? Welke moeilijkheden heb je overwonnen om vervolgens juichend over de finish te gaan? ’Story’ gaat over de held worden in je eigen leven. Avonturen aangaan. De vraag is hoe je dit meer in jouw jaar kunt verwerken.

• Transformation

Een transformatie ondergaan is groeien en iets nieuws leren over jezelf. In 2011 ging ik naar Brazilië, las ik een boek en werd ik geraakt door de bliksem van bewustwording.

Ik houd van de manier waarop Vera Helleman dit beschrijft. We zijn allemaal geboren als een specifieke bloem in een knop. ⁣Stel je bent een tulp. De tulp wil groeien en een zo mooi mogelijke tulp worden. Maar de tulp is geen narcis. Dit is precies hoe ik het zie. Je hoofd kan je van alles wijsmaken. Dat je een roos, anjer, lelie, madelief of zonnebloem moet worden, maar dat ben je gewoonweg niet. Je kunt niet ontkennen wie je in essentie bent en je hoeft niets te fixen aan jezelf. Je kunt alleen maar groeien en transformeren.

Wat voor persoon wil jij worden en hoe kun je daar komen?

• Outside & Offline

Word een digital minimalist die meer vrije tijd buiten besteed en je bent een gelukkiger mens, vooral als we in het bos zijn of rondom water. Het volgende stuk uit het boek van James Wallman is gebaseerd op de wetenschap:

‘Getting outside, into nature, is really good for every one of us. It turns the volume down on stuff no one wants. It reduces stress. It makes people feel less hostile. It decreases depressive symptoms. It lowers cortisol, blood pressure, pulse rate. It helps us feel less fatigue. Getting outside and into nature turns the volume up on good things too. It helps people sleep better. It stimulates the all-important parasympathetic part of the nervous system, better known to you and me as the ‘rest and digest’ system. And it gives people a sense of vigour, a feeling of liveliness.’

Ooit werd er aan Steve Jobs gevraagd wat zijn kinderen vonden van de iPad. Jobs zei: ‘ze gebruiken geen iPads, we begrenzen de technologie thuis’. Die zag je net als ik waarschijnlijk niet aankomen. Jobs was een bewuste man en vader die – heel tegenstrijdig – ons voorzag van de producten die ons leven ‘kunnen’ gaan domineren. Kunnen.

Aan jou om te kiezen en deze apparaten – net als Steve Jobs – niet je leven te laten domineren. Om dit te realiseren raad ik je de digital declutter aan uit het boek ‘Digitaal minimalisme’ van Cal Newport.

Hoe kun je meer vrije tijd buiten (liefst in het bos of rondom water) en offline besteden?

• Relationships

Naast dat we houden van offline in de natuur zijn we ook sociale dieren. ‘We are not wired to be constantly wired, we are wired to truly connect with others. Not through WiFi but with face-to-face contact’.

Ons omgeven met anderen is een essentiële levensbehoefte en we hebben elkaar keihard nodig. Een baby die niet wordt aangeraakt sterft en eenzaamheid is fataal. Want ga je structureel eenzaam door het leven dan verhoog je je sterftekans met 29%. Laat nou juist die WiFi, televisie en social media een oorzaak zijn van eenzaamheid. We denken namelijk dat we heel sociaal bezig zijn, maar eigenlijk isoleren we ons van de rest omdat je systeem die niet opslaat als écht sociaal contact. Gebruik dit allemaal dus heel bewust.

• Intensity

Mihaly Csikszentmihalyi schrijft in zijn boek ‘Flow’ dat mensen het gelukkigst zijn, wanneer ze in staat van opperste concentratie zijn en daardoor volledig opgaan in de activiteit of handeling die ze uitvoeren. Deze “flow” is identiek aan het gevoel van “in the zone” of “in the groove” zijn. Er zijn twee soorten flow: de fake flow en de real flow. Het verschil voel je vooral na de activiteit. Met televisiekijken kun je ook opgaan in de activiteit, maar voel je je daarna voldaan of leeg? Ook de gokmachine doet dit met de mens.

‘Intensity’ gaat over een intense activiteit creëren die voldoening geeft en dus op zoek gaan naar de real flow. Deze real flow vind je door alle afleidingen te elimineren en een actieve ervaring te kiezen (note: niets doen kan ook actief zijn zoals bijvoorbeeld een vipassana meditatie) met een uitdaging.

• Extraordinary

‘Extraordinary’ gaat over het afwisselen van ervaringen die nieuw en ongewoon zijn met het gewone en het kleine. In het boek geeft James Wallman een voorbeeld van een driedaagse trip met zijn gezin. Zijn kinderen hebben het nog steeds over deze trip naar Parijs:

‘We stonden heel vroeg op om de drukte voor te zijn en pakten de hogesnelheidstrein. We ontbeten in de trein en de kinderen vonden het fantastisch om door de trein te lopen. Aangekomen op Gare du Nord pakten we een taxi door de stad en aten we pannenkoeken (crepes) met de lunch. We verbleven in een natuurpark waar ze met een golfkarretje naar het waterpark reden. De laatste dag gingen we naar Disneyland en sloten we af met een gesprek over het weekend tijdens een picnic terwijl de kinderen in de trein terug in slaap vielen.‘

Hoe kun jij dagelijks het gewone afwisselen met nieuwe en ongewone ervaringen?

• Status & Significance

Elke dag iets schrijven maakt mijn dag compleet. Ik maak iets. Ik geef de wereld iets wat het nog niet had. Iets wat helemaal van mij is en hopelijk anderen inspireert. Dit kan ook iets betekenisvols doen of iets leren zijn. Voorbeelden zijn je inzetten voor een give-a-shitbaan, een boeken lezen of je inzetten voor een mooi doel. James Wallman ziet dit duidelijk als het werken aan significance of meaning. Iets betekenen. Maar naast significance is ook status belangrijk. Volgens James Wallman heeft status meer te maken met controle over wat je doet, je skills en sociale participatie en dus niet met meer geld of materie.

James Wallman pleit voor experientialisme (een leven hoofdzakelijk gericht op ervaringen) in plaats van materialisme (een leven hoofdzakelijk gericht op materie). Als we stoppen met materialisme is dat beter voor de grootste problemen van deze tijd: ongelijkheid, klimaatverandering en een tekort aan geluk (mentale problemen).

Ga dus elke dag voor de fundamenten en gebruik de STORIES methode, dan ben je niet alleen zelf gelukkiger, maar ben je ook een beter mens voor alles wat leeft.

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.

Meld je aan voor de newsletter en ontvang een preview
van het boek 'Verlangen naar minder' in je mailbox!

GROWTHINKERS