Tips voor een eenvoudig leven met minder stress

Ik ben en blijf altijd bezig met het creëren van een rustiger en eenvoudiger leven. Waarom? Omdat het veel stress scheelt en de dingen overblijven die voor mij van échte waarde zijn. Als je je leven minimaliseert naar het essentiële geeft dat enorm veel rust in je dagelijkse bezigheden en in je staat van zijn. Bij deze, tips voor een eenvoudig leven met minder stress.

Simplicity is the ultimate sophistication. — Leonardo da Vinci


1. Wat is voor jou het allerbelangrijkste in het leven?

Als geld geen rol speelde, als alles mogelijk was zonder begrenzingen, wat zou je dan elke dag doen? Wat geeft je de meeste voldoening? Is het niet het allerbelangrijkste dat je het gevoel hebt dat je er mag zijn als mens? Bijvoorbeeld door anderen te inspireren en te helpen. Dat je een verandering teweegbrengt bij anderen en het verschil maakt. Hoe klein of groot ook?

Wat is er mooier dan hier elke dag voor te gaan en er uiteindelijk ook nog je geld mee te verdienen. Misschien wil je er niet eens je geld mee verdienen en is een hele goede moeder of vader zijn voor jou al het allerbelangrijkste. Misschien is het elke dag kunnen werken in je eigen tuin. Maar het moet wel kunnen, want we moeten wél geld verdienen en er zijn wél begrenzingen.

1. Schrijf op wat ‘het allerbelangrijkste’ is voor jou.
2. Lees pas verder als je dit hebt gedaan.

Hoogstwaarschijnlijk moet jij net als ik ook geld verdienen. Misschien meer, misschien minder. Misschien heb je werk en kinderen die veel tijd vragen. Dan nog is bovenstaande mogelijk. Het is voortdurend er naartoe werken in de tijd die je voor jezelf maakt. Naast dat ‘drukke’ leven. Het is geduld hebben en hard werken en vooral niet opgeven als je vindt dat dit jouw enige echte pad is. Jouw pad naar voldoening en betekenis.

Het is zo enorm belangrijk om hier heel vaak bij stil te staan.

2. Evalueer je verplichtingen.

Al die verplichtingen. Passen ze bij dat allerbelangrijkste? Zijn dat verplichtingen die je verder helpen met deze doelen, dromen en plannen? Bekijk al jouw verplichtingen en afspraken op het gebied van werk maar ook privé en zet ze op een rijtje. Welke staan in lijn met de belangrijkste dingen in je leven en welke niet?

3. Evalueer je tijd.

Jij hoort mensen ook vast weleens dit zeggen: ‘Ik wou dat ik er tijd voor had’ of ‘daar heb ik echt geen tijd voor’.

Stel dat jouw grote voorbeeld in jouw werkveld je zou aanbieden om je 4 uur per week te coachen? Zou je er tijd voor maken of ook zeggen: ‘Ik wou dat ik daar tijd voor had’. Uiteindelijk kunnen we overal tijd voor maken. Het gaat om wat er voor jou essentieel is in je leven en alles daar omheen verwijderen.

Minimalisme: het opzettelijk en bewust bevorderen van dat waar we de meeste waarde aan hechten en dat verwijderen wat ons daarvan weerhoudt.

4. Leer meer ‘nee’ zeggen.

‘Nee’ zeggen is een hele belangrijke stap naar een eenvoudiger leven. Iemand die geen nee kan zeggen tegen een ander krijgt teveel taken op een dag te verwerken en vaak zijn dit ook taken die voor jezelf minder urgent of niet belangrijk zijn.

5. Evalueer je afleidingen.

We krijgen elke dag te maken met een massa aan communicatie via telefoon, e-mail en social media. Probeer op zelf bepaalde tijdstippen bezig te zijn met communicatie en zorg dat de rest van de tijd over blijft om rust te houden voor je dagelijkse taken.

Ook televisie, radio, internet, tijdschriften en kranten. Probeer ze te begrenzen voordat ze jouw leven gaan domineren. Er is veel meer dan de media. Wees streng en selectief. Bepaal wat voor jou essentieel is en sla de rest over.

6. Ontspullen.

Rigoureus opruimen is één van de beste dingen die je in je leven kunt doen. Vanaf 2013 ben ik het gaan doen en het heeft mij veel meer rust, overzicht en duidelijkheid gegeven. Ontspullen is niet zomaar even gedaan. Het is een lang maar vooral ook leuk proces. Lees het best gelezen artikel over ontspullen en dit artikel over beginnen met minimalisme.

7. Begrens je koopgewoonten.

Als je rigoureus hebt opgeruimd ga je vanzelf bewuster kijken naar je aankopen. Ga voordat je iets koopt na of dit essentieel is voor jou en denk er vervolgens even over na. Als je daarna nog steeds denkt aan het product is dit een teken om het aan te schaffen.

8. Eet langzaam. Rij langzaam.

Langzaam eten zorgt voor een betere opname van het voedsel en een betere spijsvertering. Langzaam rijden scheelt enorm in stress en irritatie. Er is al zoveel stress op de wegen. Maak het verschil, ga op de rechter rijstrook rijden en rij hoogstens de maximum snelheid. Niet té langzaam natuurlijk.

Smile, breathe and go slowly. — Thich Nhat Hanh

9. Breng tijd alleen door.

Je tijd alleen doorbrengen is voor sommigen heel moeilijk, maar het is heel goed voor het vinden van innerlijke rust en creativiteit. Het geeft je ook meer ruimte om uit te vinden wat belangrijk voor je is.

10. Creëer systemen voor in huis.

Maak een weekschema op het gebied van maaltijden. Of maak voor de variatie, vier weekschema’s die je steeds kunt afwisselen. Wat jij wil. Doe op één dag gelijk boodschappen voor de hele week, dat scheelt enorm veel tijd. Denk in ieder geval vooruit zodat je altijd weet welke boodschappen je moet halen en wat je gaat koken. Maak een menu dat bij je past; gezond, simpel en lekker. En maak een lijstje voor in de supermarkt, dan wordt je niet afgeleid door producten die je eigenlijk niet nodig hebt.

11. Maak je bureau zo leeg mogelijk.

Een leeg, simpel en schoon bureau is essentieel voor een werkplek waar goed en effectief gewerkt kan worden. Dit is wat je moet doen. Voor meer informatie over deze methode lees het boek ‘Getting Things Done’ van David Allen.

1. Pak alles wat er aan papier in je lades en op je bureau ligt en leg het op één stapel. Dit is je INBOX-stapel. Vanaf nu gaat alles wat er binnenkomt op deze stapel.

2. Ga nu de hele stapel af en sla niets over. Vraag je bij elk stuk af: prullenbak, uitbesteden, opslaan op een specifieke plek, of nu doen. Als iets twee minuten of minder kost, doe het dan gelijk. Als het langer dan twee minuten duurt en je het niet in een andere categorie kunt plaatsen, zet het dan op de to-do-list voor later.

3. Houd dit systeem vol. Een post-it met een telefoonnummer? Sla het ergens op waar alle telefoonnummers staan. Iets waar je later aan wil werken? Laat het niet op je bureau liggen maar zet het op je to-do-list voor later. Een taak voor iemand anders? Delegeer het. Iets dat is afgetikt en weg kan? Prullenbak.

Een rommelig bureau is uitstelgedrag. Geef het meteen een categorie. Beslis en onderneem actie.

Ben je minder van papier en meer van de digitale weg? Dan kun je ook alles fotograferen en opslaan met deze app: Scanner Pro. Dit is een app die alles voor je bewaart en het ook automatisch in de cloud zet. Daar kun je het vervolgens ordenen.

12. Houd je inbox op 0.

Mailboxen zijn heel snel vol. Zorg dat je je gelijk uitschrijft voor alles wat ongewenst binnen komt en reageer en handel alles gelijk af. Als je het niet meteen kunt afhandelen laat het dan in je mailbox staan maar doe het zodra het mogelijk is. Maak van je mailbox een to-do-list in plaats van een volle spambox.

13. Neem een kleiner huis.

Kleinere huizen:

• Zijn makkelijker te onderhouden
• Kosten minder
• Zorgen voor beter contact met familie
• Zijn makkelijker te verkopen

Er zijn tal van leuke mogelijkheden om kleine ruimtes om te toveren in multifunctionele plekken waar je heel veel kunt doen en kunt opbergen. Zoek de uitdaging in een kleiner huis met veel mogelijkheden en verlang niet alleen maar naar ruim en groot. Less space = less cleaning.

Grotere huizen zijn we ook maar gewoon gaan bouwen omdat we dachten heel veel ruimte nodig te hebben. En als dat het niet was dan was het vooral om indruk te maken op anderen.

We buy things we do not need with money we do not have to impress people we do not like. — Dave Ramsey

14. Overweeg te leven zonder auto, of neem een ‘gewone’.

Warren Buffet is iemand die bulkt van het geld maar rijdt in een ‘gewone’ auto. Hij heeft geen collectie old-timers of sportwagens in zijn garage staan. Hij hoeft namelijk geen indruk te maken op anderen. Hij laat anderen zien dat hij geld heeft door het te schenken aan een goed doel. Kijk dat zijn de echte mannen.

If you can afford a fancy car, you make more of an impact driving an ordinary one. — Harvey Mackay

15. Geef al je spullen een vaste plek en categorie.

Een oude methode maar nog steeds een hele effectieve om nooit je spullen kwijt te raken.

Hier een stuk uit het boek ‘Opgeruimd’ van Marie Kondo:

“The root of the problem lies in the fact that people often store the same type of item in more than one place. When we tidy each place separately, we fail to see that we’re repeating the same work in many locations and become locked into a vicious circle of tidying. To avoid this, I recommend tidying by category.”

16. Skip commercials.

Commercials zijn gemaakt om jou te overtuigen dat je iets moet kopen om gelukkiger te worden. De grote bedrijven zijn inmiddels zo slim dat ze zich richten op dat gevoel van ‘niet genoeg zijn’. Er zijn ook voorbeeld van bedrijven die dat juist niet doen zoals Nike. Zij zijn al een stap verder en maken gebruik van een boodschap die jou kracht geeft: ‘Just do it’ en ‘You can do this’.

Toch gebruiken veel bedrijven nog die andere methode om jou het gevoel te geven dat je niet genoeg bent zonder ‘die auto’ of ‘dat parfum’. Breek zoveel mogelijk met commercials en omarm de rust. Dit zijn manieren om je minder bloot te stellen aan advertenties:

• Gooi de televisie de deur uit en lees een boek.

• Installeer Adblock op je computer.

• Lees geen nieuwssites en willekeurige kranten maar gebruik Blendle voor nieuws.

17. Versimpel je kledingkast.

Des te meer kleding, des te meer keuzes. Dit kost je onnodig veel tijd en energie. Is het niet beter om deze tijd en energie te besteden aan dat ‘allerbelangrijkste’?

Dit is wat Barack Obama zegt:

You’ll see I wear only gray or blue suits. I’m trying to pare down decisions. I don’t want to make decisions about what I’m eating or wearing. Because I have too many other decisions to make.

Bekijk je hele kledingkast eens. Wat trek je eigenlijk nog aan en wat heb je dertig dagen niet meer gedragen? Zou ik dit weer kopen als ik het in de winkel zou zien liggen? Een andere methode van Marie Kondo: Gooi al je kleding op een stapel en vraag je bij alles af: ‘Does it spark joy’?

18. Vind de kracht van ‘genoeg’.

‘Ik ben genoeg’. Zeg dat nu eens tegen jezelf. Ok, nu ga ik het tegen jou zeggen: ‘Jij bent genoeg’. Voel je ’m?

De kracht van genoeg is elke dag weer van enorm belang. Iedereen wil maar meer en meer. Als je weet wat genoeg is voor jezelf weet je ook wanneer dit punt is bereikt en hoef je niet altijd te smachten naar meer, beter, mooier, luxer, hoger, groter en ruimer.

Een andere belangrijke methode is de need-want-like methode. Zet al je uitgaven eens op een rijtje. Wat heb je van de uitgaven écht nodig? Wat zijn de uitgaven die je graag wil en wat vind je leuk?

Door ons te richten op wat we nodig hebben kunnen we enorm veel geld overhouden. Geld voor … dat ‘allerbelangrijkste’.

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.

Meld je aan voor de newsletter en ontvang een preview
van het boek 'Verlangen naar minder' in je mailbox!

GROWTHINKERS