Wat is de meest duurzame fiets?


Je merkt het pas echt als je in het buitenland bent: Nederland is een echt fietsland. Eind 2019 hadden we 23 miljoen fietsen in Nederland, dat is meer dan één fiets per persoon. Ik houd van de fiets: je beweegt, stoot niets uit en bent flexibel en snel. Hartstikke duurzaam dus.

Maar wat is nou de meest duurzame fiets?

De meeste impact (op onze aarde) bij het maken van een fiets zit in de productie. Een fiets wordt o.a gemaakt van staal en aluminium. Materialen waarbij veel energie wordt gebruikt. De meest duurzame fiets is dus de fiets die niet opnieuw geproduceerd moet worden, maar wordt gemaakt van onderdelen die er al zijn.

Als je naar zo'n fiets (gemaakt van bestaande materialen) gaat zoeken kom je uit bij Roetz Bikes: een Social Enterprise die circulair werken als winst ziet voor zowel mens als milieu.

Roetz-Bikes factory | onderhoudsbeurt

Ze maken stijlvolle (elektrische) fietsen van oude weesfietsen. Daarbij hergebruiken ze naast het frame ook een deel van de andere onderdelen. In combinatie met bepaalde nieuwe onderdelen stellen ze weer ‘nieuwe' fietsen samen. Dit alles gebeurt in hun eigen Fair Factory in Amsterdam, waar je de (deels) circulaire fietsen en het maakproces kunt bewonderen.

Dit is wat Roetz-Bikes zelf schrijft op hun website:

Elk jaar worden ongeveer 1 miljoen fietsen afgedankt en voor afval achtergelaten; zelfs als veel onderdelen, zoals het frame, nog prima in orde zijn. Dat kan toch anders! Dat was de reden om in 2011 Roetz-Bikes te starten.

Het idee: door onderdelen die nog prima in orde zijn te reinigen en te bewerken geven we ze een tweede leven. Met de huidige Roetz-Bikes collectie behalen we 30% circulariteit. En wel 70% bij het herproduceren van de OV-fietsen. Vorig jaar hebben we 20 ton grondstoffen door onze circulaire productiemethode kunnen besparen.

Het is onze ambitie om de volgende stap zetten naar een 100% circulaire fiets. We geloven erin dat een (elektrische) fiets van hoge kwaliteit zowel betaalbaar voor iedereen als milieuvriendelijk kan zijn.

Ze hergebruiken dus frames en voorvorken, waar een fiets voor meer dan 30% uit bestaat. Ze maken gebruik van gerecyclede onderdelen en duurzame materialen zoals hout, kurk en rubber voor de jasbeschermers afkomstig van oude transportbanden. Verder werken ze samen met leveranciers uit Nederland, aangrenzende landen of binnen Europa, zodat transport en dus CO2-uitstoot wordt geminimaliseerd.

Roetz-Bikes werkplaats

Niet alleen qua productie zijn ze duurzaam bezig, ook wat betreft werknemers. Bij Roetz-Bikes werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en uiteenlopende achtergronden. Denk bijvoorbeeld aan re-integratie na een burnout. Ze worden opgeleid tot ervaren fietsenmakers met uitzicht op een vaste plek binnen het team.

Onze ervaring met de Roetz-Bikes fiets

Je kunt je Roetz bike zelf samenstellen. Wij kozen voor een Vigour model met een Road stuur vanwege de lange stuurpen. Daardoor kan er straks als Lou wat groter is een fietsstoeltje aan de voorkant worden opgezet. Een dubbele standaard leek ons ook een goed idee, zodat de fiets stevig staat met een kindje erop. Verder heeft de fiets een stalen mandje aan de voorkant, ideaal voor je tas.

samengestelde Roetz-Bikes Vigour | opslag van hergebruikte materialen

Ondanks dat we hebben gekozen voor een fiets zonder versnellingen (daar kun je wel voor kiezen bij het samenstellen) fietst hij toch lekker licht. Naast de verkoop van fietsen, kun je bij Roetz-Bikes ook terecht voor een halfjaarlijkse onderhoudsbeurt.

Ben jij nog op zoek naar een duurzame fiets? We hebben nog een leuke verrassing, check hiervoor deze post op ons Instagram account.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Roetz-Bikes.