Een weekplanning maken volgens de methode van Stephen Covey

Toen ik de reacties las in mijn survey over succes viel mij een reactie op. Bjorn schreef dat de weekplanning van Stephen Covey invloed heeft gehad op hoe hij succes nu ziet. Eerst zag hij succes als ‘het behalen van geluk’ en nu is zijn definitie ‘het behalen van zijn persoonlijke doelen’.

Het deed me meteen denken aan een artikel dat ik ooit schreef voor lijstjes.info — zo heette mijn eerste blog die ik startte in 2013. Het artikel ging ook over dezelfde ‘weekly planner’. Ook ik was, net als Bas, enthousiast over deze methode. Hier komt de blog van zeven jaar geleden:

donderdag 5 september 2013

Ik maak mijn weekplanning met de methode uit het boek de ‘de 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey. Voor mijn weekplanning gebruik ik deze agenda. In de agenda kun je aan de linkerkant je planning maken en rechts heb je een lege bladzijde om aantekeningen te maken. De lege rechterbladzijde is handig voor het tekenen van mind maps of voor andere lijstjes die voor jou op dat moment van belang zijn.

Ik begin altijd met het noteren van mijn rollen. Dit doe ik linksboven in mijn weekplanning. Ik probeer bij de verplichtingen die al in mijn agenda staan ook een rol neer te zetten. Als ik geen rol kan kiezen voor de verplichting dan is dit eventueel iets wat niet écht belangrijk is. Dit zet mij op een goede manier aan het denken om eventueel ‘nee’ te zeggen tegen bepaalde verplichtingen die mij afleiden van de belangrijke zaken.

Om alle verplichtingen heen (zoals werk en studie) plan ik vervolgens per rol iets in wat ik deze week wil gaan doen. Ik plan niet mijn hele week vol, maar houd ook tijd over voor de impulsieve en spontane dingen die alleen in het moment zelf kunnen ontspringen, dan heb je de vrijheid om er volmondig ja tegen te zeggen.

Als mijn weekplanning af is heb ik een planning gemaakt waarin al mijn rollen aan bod komen en waarin je ook per rol investeert in iets nieuws. Een gevarieerde en dynamische week.

Nu het allerbelangrijkste: het nakomen van je weekplanning. Alles wat ik daadwerkelijk doe krijgt een krul en dat wat ik niet doe krijgt een kruis. Zo wordt het op zondag als ik mijn nieuwe weekplanning maak erg duidelijk hoe ik het de vorige week heb gedaan.

Toen ik de reactie van Bas las was ik benieuwd naar hoe hij het doet. Ik mailde hem en vroeg hoe hij precies gebruik maakte van deze planner. Hij schreef mij het volgende:

Ik print iedere donderdag de weekplanner uit en schrijf op de weekplanner mijn planning voor de komende week. Als ik het opschrijf met pen, blijft het niet in mijn hoofd ronddwalen.
 
Covey stelt voor de rollen te benoemen die jij als persoon in het leven hebt. In mijn geval vervul ik 5 rollen.

• Ik ben een partner (voor mijn vriendin)
• Een zoon (voor mijn ouders)
• Een werknemer (voor mijn werkgever)
• Een vriend (voor mijn vriendengroep)
• Mijn eigen “ik”

Voor die vijf rollen heb ik doelen gesteld en aan die doelen wil ik iedere week werken. Die doelen stel ik bij door – zoals Covey het noemt – ‘sharpen the saw’.

Bijvoorbeeld, ik ga regelmatig naar de sportschool en heb daarvoor een bepaald lichaamsgewicht als doel gesteld. Ieder week stel ik dat doel bij door mijn trainingen te evalueren en aan te passen. De zaken die ik moet doen om mijn doelen te behalen, die plan ik vervolgens als eerste in. Op basis van agenda en e-mail vul ik de rest van de week in.
 
Als ik aan mijn persoonlijke doelen heb gewerkt, vind ik het heerlijk die betreffende taken door te strepen als een soort checklist.


To plan or not to plan

Inmiddels ben ik – zeven jaar later – anders tegen het plannen aan gaan kijken.

Vera Helleman heeft mij geïnspireerd met organischer gaan leven. Laat ik organisch leven even kort uitleggen middels een voorbeeld dat Vera laatst gaf in één van haar live online sessies.

Elke keer als je onder de douche staat komt er een moment dat je de knop dichtdraait. Op dagen dat je ergens moet zijn voor je werk is dat moment duidelijk. Maar wanneer doe je het op zondag? Je doet het zodra je van binnenuit een teken krijgt dat het tijd is om te stoppen en dat het tijd is voor iets anders.

Precies dit is voor mij organisch leven. Zodra je je hele week gaat inplannen loop je de kans dat al die ruimte gaat verdwijnen.

Goals vs. habits

Mezelf doelen stellen deed ik eerst ook, maar daar ben ik mee gestopt. Zo had ik ooit het doel om elke dag om zes uur op te staan en dan te gaan hardlopen etc. Dit lukte niet en vervolgens strafte ik mezelf af. Het werkte voor mij niet omdat ik er ongelukkiger van werd. James Clear schrijft er ook over in zijn boek ‘Elementaire gewoontes’:

“Doelen creëren een “of-of” conflict: of je bereikt je doel en bent succesvol of je faalt en je bent een teleurstelling.”

Ook James Altucher schrijft rake woorden in zijn boek ‘Reinvent yourself’:

“Doelen zijn een mythe. Onze voorouders hadden 200.000 jaar lang geen doelen. Elke dag begon vanaf nul: jagen, verzamelen, eten, seks, slapen en wakker worden voor een nieuwe dag.”

Volgens veel experts kun je je beter richten op het aanleren van gewoontes en systemen.

Wat nu?

Het zal je verbazen, maar toch wil ik weer aan de slag gaan met de ‘weekly planner’ met dezelfde agenda als zeven jaar geleden, geïnspireerd door Bjorn.

Waarom? Wat ik mooi vind aan deze manier van plannen is dat je elke week bewust kiest. Je brengt een mooie balans aan in de dingen die je belangrijk vindt middels je rollen. Je gaat er echt even voor zitten.

Dit zijn mijn 5 rollen nu:

1. Maker (schrijven, podcasts, video’s voor growthinkers)
2. Partner
3. Vriend
4. Familielid
5. Individu

Ik ga de weekplanning weer toepassen als een raamwerk elke week. Een raamwerk van de dingen die ik graag wíl doen en daar balans in aanbrengen. Geen raamwerk van plannen die ik van mezelf moet doen. En dat laatste is nogal een verschil.

Deze pagina bevat één of meerdere affiliate links, meer info hierover lees je hier.