
Wat is de beste en goedkoopste laadpas na grondig onderzoek?
Ben jij op zoek naar de beste en goedkoopste laadpas? In dit artikel zoek ik het grondig uit en laat ik je weten wat nou echt de kosten zijn na 4 maanden rijden in een elektrische auto.
Inhoud
Laatste update — 12 augustus 2025
Wat ons betreft kun je op 3 manieren duurzame positieve impact maken:
• Via het werk dat je doet
• Als stemmende burger
• Als consument
Als je het hebt over jouw rol als consument dan houd ik van de volgende uitspraak: ‘Vote with your wallet!’ oftewel stem met je portemonnee. Want, als jij geld geeft aan een bedrijf dan zeg je eigenlijk: ‘Ik steun wat jij doet, ga daar mee door!’.
Eind maart 2024 kwam er wat betreft ‘stemmen met je portemonnee’ voor ons een duurzame droom uit: nooit meer tanken bij een benzinestation en geen geld meer naar fossiele bedrijven. Want, onze vintage Peugeot 106 uit 2003 werd te duur qua onderhoud en dus kochten we een tweedehands elektrische auto.
We vonden een nieuwe koper voor de Peugeot via Marktplaats en na uitgebreid onderzoek kozen we voor de Hyundai Ioniq 38 kWh met een bereik van 330 kilometer. Met een ouder model van deze auto hadden we immers in november 2018 een e-roadtrip door Europa gemaakt.
Wat zijn mijn kosten na 4 maanden rijden in een elektrische auto?
Inmiddels rijden we nu 4 maanden rond met deze elektrische auto en we willen nooit meer terug. Wat kunnen we zeggen over de kosten na 4 maanden?
1. Laadkosten (100 euro per maand)
Na 4 maanden kan ik zeggen dat opladen in vergelijking met tanken flink scheelt. Met onze (vrij zuinige) Peugeot 106 betaalden we gemiddeld 200 euro p/m aan benzine op basis van 2500 kilometer p/m. Met onze Hyundai Ioniq kost 2500 kilometer ongeveer 115 euro per maand aan laden. Dat scheelt meer dan 1000 euro op jaarbasis.
Daarnaast kan ik natuurlijk niet de toekomst voorspellen maar denk ik wel dat benzine uiteindelijk nog duurder gaat worden als je het vergelijkt met elektriciteit.

Dit waren de prijzen van de maand mei en juni gebaseerd op gemiddeld 1500 kilometer per maand gereden.
Om het zo goedkoop mogelijk te houden is de truc om zoveel mogelijk op te laden bij Equans of Vattenfall en zo min mogelijk aan of langs de snelweg.

Vattenfall, Allego en Equans zijn de grootste partijen in Nederland. Gezien de prijs kun je het beste laden bij Vattenfall en Equans.
2. Onderhoud (180 euro tot nu toe)
Naast dat we onze accu laatst moesten vervangen voor 180 euro kunnen we hier nog niet zoveel over zeggen. De kosten zouden aanzienlijk minder moeten zijn aangezien er de helft minder onderdelen in een elektrische auto zitten die kapot kunnen gaan of onderhoud nodig hebben.
3. Wegenbelasting (20 euro per kwartaal)
Hier is het meest om te doen geweest in het nieuws de afgelopen jaren en het heeft de discussie rondom elektrische auto’s vertroebeld. Het is namelijk het plan van het demissionaire kabinet om de tariefkorting op de wegenbelasting te verlagen voor elektrische auto’s. Bij een nieuw kabinet moet ik nog zien of dit daadwerkelijk doorgaat.
Op dit moment betalen we hetzelfde aan wegenbelasting (met een tariefkorting van 75%) als voorheen met onze Peugeot 106. Het is 20 euro per kwartaal. Nogal een opgeblazen discussie rondom kosten die in het niet vallen bij wat je op lange termijn betaalt aan onderhoud of tanken/opladen.
Ook wordt als nadeel genoemd dat je je auto moet verplaatsen zodra je klaar bent met laden. Na 4 maanden kan ik zeggen dat dit je weer een wandeling (en dus beweging) oplevert en dat het ook goed voelt omdat je iets voor een ander doet. Laat dit dus vooral niet de reden zijn om er vanaf te zien.
Wat is een laadpas?
Een laadpas is eigenlijk je sleutel tot stroom. Je houdt ‘m tegen de laadpaal en de paal weet: aha, jij bent het. Vanaf dat moment begint het laden en wordt je verbruik bijgehouden. Aan het eind van de maand krijg je een overzicht van wat je hebt geladen en wat het kostte.
Niet elke pas is even voordelig dus een beetje vergelijken kan je op jaarbasis flink wat schelen. Met de juiste laadpas zit je nooit zonder stroom, en hou je het ook nog overzichtelijk én betaalbaar.
Als je een elektrische auto hebt, heb je dus zo'n laadpas nodig om op te laden. Er zijn laadpassen van allerlei aanbieders. En elke aanbieder heeft weer z’n eigen manier om het laden te starten en af te rekenen. De een werkt met een app, de ander met een fysieke pas of een klein druppeltje aan je sleutelbos.
Om gedoe te voorkomen en tijd te besparen wilden we een alles-in-één oplossing. Dus gingen we op zoek naar een laadpas waarmee je overal en altijd kunt laden, maar die ook nog een beetje betaalbaar is.
Wat is de goedkoopste laadpas?
Ik ploegde door de jungle van laadpassen en zocht voor je uit wat de beste en goedkoopste laadpas van dit moment is. Ik begon met mijn onderzoek door het te vragen in de Telegram groep van ‘De groene nerds’. In deze groep zitten veel mensen die bezig zijn met allerlei duurzame oplossingen en daarmee ook zoveel mogelijk besparen. Dit waren de reacties.

In de Telegram groep van ‘De groene nerds’ kwam duidelijk Tap Electric naar voren als favoriete goedkoopste laadpas
Toen ik verder zocht kwam ik erachter dat sommige laadpassen een vast bedrag per maand rekenen. Andere doen dat niet maar rekenen dan weer kosten per laadsessie. Wat mij ook opviel: als je vaak laadt, dan is het slim om te kiezen voor een laadpas mét abonnement. Gewoon omdat je dan meestal geen starttarief betaalt per sessie en ook geen extra kosten per kWh. De kosten per maand (meestal een paar euro) haal je er al snel uit als je regelmatig laadt.
Ik ging op onderzoek uit. Ik nam mijn maandelijkse gedrag wat betreft laden en ging uitrekenen wat ik zou betalen met elke laadpas. Dit waren mijn berekeningen gebaseerd op 200 kwh maandelijks laden bij Equans (60% van de laadsessies), Vattenfall (20%), Allego (10%) en Fastned (10%):
ANWB zonder abonnement: €112,19 per maand.
ANWB met abonnement: €111,85 per maand.
E-Flux Comfort: €108,52 per maand.
Tap Electric met Roamer abonnement: €107,79 per maand.
Chargemap: €115,82 per maand.
Nog belangrijk om te weten:
Als je een laadpas aanvraagt, betaal je bij sommige aanbieders een behoorlijk bedrag voordat je überhaupt kunt laden. Zo kost de laadpas van Chargemap je eenmalig €19,50, alleen al om ’m thuis te krijgen. Bij E-Flux ben je ook €9,99 kwijt voor de pas, en dat is zonder maandabonnement. Dat kan dus best oplopen als je niet veel laadt.
Tap Electric steekt daar positief bij af. Je kunt er namelijk gewoon laden via de app, zonder dat je een pas hoeft aan te vragen. Wil je toch een fysieke pas, dan is deze gratis.
Bij het laadpas vergelijken kwam ik dus uit op Tap Electric met Roamer (2,50 per maand) abonnement als goedkoopste laadpas. Gebaseerd op mijn laadgedrag betaal ik dan 107,79 per maand.
Tap rekent met de ‘Light' variant geen vaste maandelijkse kosten als je dat niet wilt. Dat kan voordelig zijn als je wat minder laadt dan wij. Voor ons was het abonnement van €2,50 per maand (wat ze ‘Tap Roamer’ noemen) voordeliger. Met zo'n abonnement betaal je geen opslag meer bovenop het tarief van de laadpaal. Je betaalt gewoon wat de paal zelf vraagt.
Wat is de beste laadpas?
Bij het laadpas vergelijken keek ik ook naar de beste en ik vond die van Tap Electric ook het meest gebruiksvriendelijk. Logisch want het is een startup die snel groeit en blijft innoveren. Ze kregen in september 2023 1 miljoen investering van o.a. Fair Capital Partners Impact Investing die alleen investeren in goede en duurzame projecten. Nog een voorbeeld van stemmen met je portemonnee. Dit vind ik de beste features van de app op dit moment:
Slimme insights in je kosten
In de app kun je makkelijk zien wat je per maand hebt betaald aan laadkosten maar bijvoorbeeld ook wat de gemiddelde prijs per kWh was.
Real-time informatie of je laadpaal beschikbaar is
Zodra je op je bestemming bent kun je meteen kijken waar de laadpalen staan en of ze beschikbaar zijn. Je kunt ook alleen beschikbare laadpalen aanzetten.
Notificatie wanneer je laadpaal beschikbaar is
Stel dat je favoriete laadpaal bezet is dan kun je instellen dat je een notificatie krijgt als deze weer beschikbaar is. Heel handig!
In één oogopslag waar de goedkoopste laadpalen staan
Wat ik ook goed vind aan Tap, is dat hun app echt meedenkt. Je ziet in één oogopslag wat een laadsessie je gaat kosten, waar de goedkoopste palen in de buurt zijn, en je kunt ook laden starten zonder pas – gewoon via je telefoon. Dat geeft grip. Je hoeft niet meer te gokken of je ergens goedkoop of duur aan het laden bent.
In vergelijking met andere passen, zoals E-Flux of de ANWB-laadpas biedt Tap meer flexibiliteit. En iets wat ik waardeer: er zit geen logge organisatie achter maar een snelle en innovatieve startup. Verwacht dus in de toekomst nog veel meer updates van handige features om je kosten zo laag mogelijk te houden.

Links: notificatie instellen in de app als de laadpaal beschikbaar is. Midden: in één oogopslag zie je waar de goedkoopste laadpalen staan. Rechts: realtime informatie of je laadpaal beschikbaar is
Conclusie: wat is de beste en goedkoopste laadpas?
Dus, rijd je elektrisch, maak je aardig wat kilometers, en wil je geen gedoe én de laagste prijs per kWh? Dan kan ik na grondig onderzoek zeggen dat Tap Electric met het abonnement ‘Roamer’ van €2,50 per maand op dit moment de beste en goedkoopste laadpas is in Nederland.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Tap Electric. Ik nam contact met ze toen ik dit onderzoek zelf al had gedaan en blij was met de laadpas en de app.
Jouw gids naar een bewust en duurzaam leven. Meld je hier aan om geen artikelen te missen over alles wat we ervaren tijdens het ouderschap.
Jelle Derckx
auteur + spreker — Met een hoofd vol zorgen vertrok ik in 2011 voor een reis naar Brazilië en las daar het boek 'Denk groot & word rijk’ van Napoleon Hill. Het boek en de reis veranderden mijn leven compleet. Terug in Nederland ging ik bloggen om net als Napoleon Hill anderen te helpen en te inspireren. In 2018 schreef ik het boek ‘Verlangen naar minder' (15.000+ exemplaren verkocht) over mijn zoektocht naar een bewuster en duurzamer leven. Bekijk hier onze favorieten! #onlybuyitneedwhenyouneedit
Related Posts
Hoe weet je of een belegging echt duurzaam is?
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Is anders en duurzaam wonen dé oplossing voor het woningtekort?
Het woningtekort blijft ook in 2024 één van de grootste uitdagingen
Wat is de meest duurzame noise cancelling koptelefoon?
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Onze SnappCar ervaringen na 2,5 jaar verhuren in Amsterdam
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
4 verrassende refurbished producten die je niet verwacht
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
6 websites voor het kopen én verkopen van je kleding
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi

