9 duurzame sportkleding merken

In een tijdperk waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, staat ook de mode-industrie voor grote veranderingen. Ontdek in dit artikel de opkomst van stijlvolle duurzame kledingmerken. We duiken in de innovatieve materialen, ethische productie en stijlvolle ontwerpen die deze merken definiëren. Klaar om je garderobe te vernieuwen met een groenere insteek? Lees verder en maak kennis met de mode van de toekomst.

Inhoud

                              Laatste update — 24 juni 2023

    We kregen geregeld de vraag van volgers wat onze aanraders zijn op het gebied van duurzame sportkledingmerken. Helemaal in een branche die veel gebruik maakt van synthetische stoffen wil je er zeker van zijn dat ook je sportkleding van duurzame materialen en/of onder goede werkomstandigheden is gemaakt.

    Note: We nemen alleen merken op in deze lijst als ze een score van 7/15 of hoger hebben op Good on You.

    1. Organic Basics

    Onze persoonlijke favoriet Organic Basics: duurzaam en minimalistisch. Ze begonnen hun collectie ooit met basic ondergoed, maar hebben die ondertussen ook uitgebreid met sportkleding, voornamelijk gericht op yoga. Ze maken gebruik van o.a. biologisch katoen, gerecycled nylon en lyocell.

    Naast deze materialen verkopen ze ook de high tech SilverTech producten met een laagje zilveroplossing die 99,9 procent van alle bacteriën doodt en geuren voorkomt. Mijn lievelingsoutfit om in te sporten is de combinatie SilverTech Active sports bra met de SilverTech Active sports legging. Jelle sport graag in zijn zwarte SilverTech Active Tee.

    Good On You duurzaamheidscore: 13/15

    Met de kortingscode GROWTHINKERS krijg je 10% korting op je Organic Basics aankoop. Only buy it when you need it.

    SilverTech Active Pack bra + legging Organic Basics

    2. Iron Roots

    Een sportmerk dat is opgericht door een stel vrienden die het zat waren dat meer dan 90% van alle sportkleding gemaakt is van plastic. Iron Roots maakt duurzame sportkleding met materialen van natuurlijke oorsprong zoals hennep, eucalyptus en beukenhout waarbij ze niet inleveren op functionaliteit. Om ervoor te zorgen dat de kleding op een eerlijke manier wordt geproduceerd, werken ze samen met lokale, GOTS- en SMETA-gecertificeerde fabrieken in Portugal en Griekenland. Hiermee hebben ze een nauwe relatie, ze doen regelmatig bezoeken en ze weten dat ze toegewijd zijn aan eerlijke productiestandaarden.

    Good On You duurzaamheidscore: 15/15

    unisex beechwood t-shirt white sand Iron Roots | eucalyptus shorts black Iron Roots

    3. Filippa K Soft Sport

    Naast de gewone collectie heeft Filippa K ook nog een Soft Sport lijn. Tijdloze items speciaal geschikt om in te sporten, met dezelfde goede kwaliteit als dat je van ze gewend bent. Ze hebben als doel om in 2030 volledig circulair te zijn. Dat betekent alleen maar duurzame materialen, ontwerpen die recyclebaar en biologisch afbreekbaar zijn en een verantwoorde manier van produceren.

    Good On You duurzaamheidscore: 8/15

    4. Adidas by StellaMcCartney

    Stella McCartney, queen of designer sustainability, werkt sinds 2005 samen met Adidas. Ze laat zien dat sport, sustainability en esthetiek prima samen kunnen gaan. Ze combineert de revolutionaire technologieën van Adidas met de kenmerkende stijl van haar eigen lijn. Hiervoor gebruikt ze de meest duurzame en innovatieve methoden en materialen. Wist je dat de kleding van Stella McCartney helemaal vegan is?

    Mijn favoriet voor het hardlopen is een zwarte legging (vergelijkbaar model) van Adidas by Stella McCartney.

    Good On You duurzaamheidscore: 13/15

    5. Patagonia

    Outdoor merk Patagonia verkoopt jaarlijks voor honderden miljoenen aan kleding, maar is ook fel tégen de consumptiemaatschappij en heeft als missie ‘het redden van de planeet’. ‘Milieuactivisme, commercieel succes en onvermijdelijke ecologische impact gaan er hand in hand', schrijft Emy Demkes van De Correspondent in dit artikel over Patagonia.

    We interviewden Cem Tanyeri (country manager van de Benelux bij Patagonia) voor ‘het groene hart’ en zijn fan van dit ‘purpose’ merk dat veel verder kijkt dan alleen maar omzet. In 2020 gaan ze met hun hele collectie naar 93% gerecycled materiaal en natuurlijke materialen.

    Jelle gebruikt voor het hardlopen de Patagonia Strider Pro 5′ shorts die je ook als zwembroek kunt gebruiken.

    Good On You duurzaamheidscore: 13/15

    6. Icebreaker

    Icebreaker maakt producten van 100% merino wol (superlicht en ademend). Het doel van Icebreaker is om een natuurlijk alternatief te bieden voor synthetische stoffen en om de outdoor branche de weg te wijzen naar duurzame oplossingen. Duurzaamheid vormt één van de waarden van het bedrijf. Ze besteden veel aandacht aan het kiezen van schapenhouders die goed zorgen voor hun dieren.

    Good On You duurzaamheidscore: 11/15

    7. VAUDE

    VAUDE maakt milieuvriendelijke en eerlijk gefabriceerde buitensportproducten. Ze zijn aangesloten bij de Fair Wear Foundation en toegewijd aan goede en eerlijke werkomstandigheden, zowel voor haar productiefaciliteiten binnen Duitsland als die daarbuiten.

    Good On You duurzaamheidscore: 10/15

    8. Ecoalf

    We hadden de eer om Javier Goyeneche, de oprichter van Ecoalf te zien spreken op de opening van de Ecoalf store in Amsterdam. Deze winkel is ondertussen helaas gesloten. Dit Spaanse duurzame merk maakt bijna alleen maar kleding van gerecycled materiaal zoals o.a. PET-flessen, visnetten en banden. ‘Because there is no planet B' is hun slogan die terug te zien is op de kleding.

    Met hun recycleproject ‘Upcycle the Ocean' werkt Ecoalf samen met vissers in de Spaanse kustregio Alicante en op verschillende plaatsen in Thailand. Zij verzamelen het afval dat zij in hun netten vangen in containers die ze afleveren in de haven, waar de containers worden opgehaald door Ecoalf. Het afval wordt dan lokaal verwerkt tot nieuwe polyester of nylon vezels en vervolgens tot kledingstukken.

    Good On You duurzaamheidscore: 12/15

    9. Bleed

    Bleed is een Duits vegan merk dat gedreven wordt door een duurzame levensstijl en een gedeelde liefde voor sport. Het label is in 2008 opgericht door de lokale skateboarder Michael Spitzbarth die na zijn studie Textielontwerp enkele jaren als freelancer voor verschillende kledingbedrijven werkte. In deze periode kreeg hij een goed inzicht in de textielindustrie waardoor het hem duidelijk werd dat er iets moest veranderen.

    De natuur had al genoeg gebloed en het moest stoppen. Met deze gedachte werden zowel de naam als het merk geboren.

    Good On You duurzaamheidscore: 14/15

    Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je iets koopt via zo'n link krijgen wij daar een commissie van. Een directe manier om ons te supporten en de website up-to-date te houden #onlybuyitwhenyouneedit. Onze website draait op 100% hernieuwbare energie via mijn.host. Om ons website verkeer in te zien maken we gebruik van Fathom Analytics, die jouw privacy respecteert en geen cookies gebruikt. Onze podcasts worden gehost via Transistor.fm.

    Join Claire's conscious curated newsletter met maandelijks een selectie aanraders voor een bewuste en duurzame lifestyle.

    communicatie + conscious curator — growthinkers is voor mij een lifestyle die gaat over bewust leven met aandacht. Met een achtergrond in Fashion & Branding ontdekte ik de wereld van slow fashion en de connectie met minimalisme. Ik geloof in het ‘less is more’ principe, heb een zwak voor esthetiek en een capsule wardrobe. Benieuwd naar mijn favoriete boeken? Bekijk ze hier!