
Hoe Kuyichi voorop loopt in duurzame jeans
Hoe blijft een merk al bijna 25 jaar de koploper in duurzame jeans? Ik wilde weten wat Kuyichi uniek maakt en besloot zelf op onderzoek uit te gaan. Van productie tot transport en van arbeidsomstandigheden tot diervriendelijkheid: alles kwam voorbij. Ik sprak met de mensen achter het merk en hoorde verhalen die je niet snel vergeet. Dit is het verhaal van Kuyichi.
Inhoud
Laatste update — 12 augustus 2025
Volgend jaar bestaan ze 25 jaar, Kuyichi de duurzame jeans pionier. Ontstaan toen duurzaamheid nog geen ‘ding’ was. In 2001 werd het idee opgezet en in 2004 brachten ze de eerste jeans van biologisch katoen uit. Daarmee waren ze de eerste wereldwijd, dat is een track record waar je op kan bouwen.
Ik ging in gesprek met Zoé Daemen, Corporate Responsibility Manager bij Kuyichi om uit te vinden hoe Kuyichi voorop loopt in de duurzame jeans.
Zoé: “Soms zeggen we dat we de duurzame Levi’s zijn. Style first, conscious second, dat was vroeger de term. Kuyichi wil een merk zijn waar je altijd naartoe gaat voor je ideale basics met een goede kwaliteit. Het moet goed zitten en op verschillende lichaamsvormen passen. We hopen de favoriete jeans te zijn die ook nog eens duurzaam is gemaakt.”

Één van de geheimen van Kuyichi: ze doen niet aan seasonal sales en hebben een duidelijke kerncollectie met never-out-of-stock artikelen. Die manier van werken geeft stabiliteit, ook in moeilijke tijden zoals Corona.
Wat is een seasonal sale?
Een seasonal sale is een uitverkoop die plaatsvindt aan het einde van een seizoen. Winkels en merken doen dit om ruimte te maken voor de nieuwe collectie. Kleding die dan niet is verkocht, gaat met korting weg.
Kuyichi doet daar bewust niet aan mee. Zij willen voorkomen dat kleding als wegwerpproduct wordt gezien of onder druk wordt afgeprijsd. Daardoor blijft de waarde van hun kleding gelijk, ongeacht het moment van het jaar.
Omdat Kuyichi niet aan seasonal sales doet, zaten ze tijdens Corona niet met grote voorraden die snel verkocht moesten worden met korting. Er was geen druk of verlies op collecties, waardoor ze rustiger konden schakelen en financieel stabieler bleven, zowel voor henzelf als voor de bedrijven die de kleding verkopen.
Zoé: “Corona was natuurlijk wel even pittig, maar de manier waarop Kuyichi het bedrijf heeft opgebouwd, bleek resistent. We hebben goede stabiele relaties met onze leveranciers, en dat zorgde ervoor dat het echt was van: oké, hoe gaan we hier samen uitkomen?”.
Productie, transport, mens en dier zijn de belangrijkste pijlers wat betreft negatieve impact op de planeet
Als je de impact van een kledingmerk in kaart wil brengen moet je kijken naar productie, transport, mens en dier. Op deze vlakken zocht ik uit waarom Kuyichi de meest duurzame jeans heeft.
Waarom Kuyichi uitblinkt in productie
De productie van Kuyichi jeans vindt plaats in Turkije, waar ze een lokale supply chain hebben opgebouwd. Alles gebeurt daar dichtbij elkaar: het katoen komt van Turkse katoen boerderijen, wordt daar gesponnen, geverfd, geweven en verwerkt tot stof, en vervolgens ook in elkaar gezet. Hierdoor worden transportbewegingen flink geminimaliseerd.
Ze werken met vaste leveranciers zoals Bossa (voor denim stoffen) en Sarp Jeans en System Denim (voor het in elkaar zetten). Bij het maken van de jeans wordt gebruikgemaakt van duurzame katoen varianten zoals biologisch, gerecycled of regeneratief katoen.
In plaats van vervuilende wasprocessen gebruiken ze onder andere lasers en ozon machines om de jeans af te werken. Alle details die op de broek worden aangebracht worden bewust gekozen, bijvoorbeeld nikkelvrije rivets (kleine metalen knopjes) en vegan labels op de achterkant.

System Denim fabriek in Turkije waar de duurzame jeans van Kuyichi in elkaar wordt gezet
Wat doet Kuyichi op het gebied van transport?
Alles komt vanuit Turkije (en dus niet vanuit Bangladesh of China) met een vrachtwagen naar Nederland, dat duurt ongeveer een week. Kuyichi berekent de impact per kilometer en checkt elk jaar hun jaarlijkse CO₂-uitstoot. In 2023 is een deel ook met de trein gegaan, maar dat gaf nog wat complicaties.
De vrachtwagen blijft vanuit Turkije de meest duurzame optie, omdat transport per boot veel meer kilometers kost. Dus alles wordt meestal per vrachtwagen vervoerd, omdat dat qua afstand en duurzaamheid het beste werkt.
Zo verbetert Kuyichi de werkomstandigheden van fabrieksarbeiders
Kuyichi is sinds vorig jaar Fair Wear Leader Brand. Ze monitoren hun hele keten, kijken waar alle materialen vandaan komen en wie daarbij betrokken is. Ze gebruiken veel audits, voornamelijk via Fair Wear, om fabrieken te laten checken. Daarna gaan ze samen met de fabriek kijken: wat is er gevonden en hoe kunnen we dat verbeteren?
Het gaat erom dat de partijen waar ze mee samenwerken zich committeren aan het verbeteren van de omstandigheden. Doordat Kuyichi al lange tijd met dezelfde leveranciers werkt en goede relaties hebben opgebouwd, zetten ze ook echt stappen en verbeteren zichtbaar.
Op dit moment focust Kuyichi op gendergelijkheid. In Turkije geven ze samen met Fair Wear trainingen aan fabrieksmedewerkers die zorgen voor een veilige en respectvolle werkomgeving.

Hoe doet Kuyichi het qua diervriendelijkheid?
Kuyichi maakt geen gebruik van leer op jeans, daarvoor hebben ze een alternatief: de labels die op de achterkant van een jeans zitten zijn van een biobased materiaal.
In 2016 introduceerden ze het eerste veganistische label op de achterkant van de jeans, gemaakt van Jacron. Een papierachtig materiaal, gemaakt van cellulose uit (gerecyclede) houtpulp. Het nadeel hiervan was dat de labels na een aantal wasbeurten minder mooi werden en dus zochten ze naar een alternatief.
Als vervanger vonden ze Viridis labels die voor 69% biobased zijn en gemaakt zijn met 43% biobased polyolen gemaakt van een bijproduct van maïs- en tarweproductie. De onderlaag is viscose gemaakt van hout uit duurzaam beheerde bossen. Om de levensduur te verlengen wordt het label daarnaast aangevuld met 31% normale polyurethaan (PU). Voor nu zien ze dit als de meest duurzame optie ook gezien de levensduur van het label.

Rating van Kuyichi op Good On You 14/15
Wat raakt je het meest in je werk bij Kuyichi?
Zoé: “Voor mij is het project waar we nu mee bezig zijn rondom gender bij onze leveranciers in Turkije het meest bijzonder. Ik zie hoe werknemers via trainingen echt in hun kracht worden gezet, ruimte krijgen en leren omgaan met gevoelige thema’s zoals gendergerelateerd geweld en intimidatie. In de trainingsrapporten zie ik terug dat wat ik dacht over hoe deze bedrijven werken, ook echt klopt. En dat maakt me trots.
Een ander moment dat me raakte, was tijdens een reis naar Turkije. We stonden daar met de boer, de ginner (die katoen klaarmaakt om garen van te spinnen), de stoffenmaker, de jeansproducent én wij als merk samen tussen de katoenplanten. De boer zei: “Ik heb eigenlijk nog nooit een merk ontmoet dat mijn katoen gebruikt.” Dat iedereen elkaar daar ontmoette, op het veld zelf, voelde als de essentie van wat we proberen te doen: samenwerken, elkaar echt kennen, en samen beter worden. Dat is voor mij de kern van duurzaam werken.”

De hele keten — van katoenboer tot merk — samen op het veld
De toekomstplannen van Kuyichi
Volgend jaar viert Kuyichi hun 25-jarig bestaan wat ze als gelegenheid gebruiken om oude stijlen uit de zero’s (de eerste hoogtijdagen van Kuyichi) terug te brengen met nieuwe innovaties.
Een ander belangrijk thema waar ze de komende tijd meer aandacht aan willen besteden is hoe ze als klein merk, met een heel klein aandeel in de fabriek, toch impact kunnen maken op de lonen van werknemers.
Het interview met Zoé bracht een grote lach op mijn gezicht door haar enthousiasme over Kuyichi. Het geeft een goed gevoel om mensen te spreken die echt bezig zijn met duurzaamheid, purpose als eerste prioriteit zien en dat uitdragen met hun hart. Bedankt voor de mooie ontmoeting Zoé!
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Kuyichi, ook vóór deze samenwerking waren wij al fan van dit duurzame merk.
Jelle Derckx
auteur + spreker — Met een hoofd vol zorgen vertrok ik in 2011 voor een reis naar Brazilië en las daar het boek 'Denk groot & word rijk’ van Napoleon Hill. Het boek en de reis veranderden mijn leven compleet. Terug in Nederland ging ik bloggen om net als Napoleon Hill anderen te helpen en te inspireren. In 2018 schreef ik het boek ‘Verlangen naar minder' (15.000+ exemplaren verkocht) over mijn zoektocht naar een bewuster en duurzamer leven. Bekijk hier onze favorieten! #onlybuyitneedwhenyouneedit
Related Posts
4 verrassende refurbished producten die je niet verwacht
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Wat is duurzame kleding en waarom is het belangrijk?
Waarom is duurzame kleding belangrijk? Wat is het? Waar wordt het gema
3 kledingbibliotheken waar je (online) kleding kunt lenen
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Is anders en duurzaam wonen dé oplossing voor het woningtekort?
Het woningtekort blijft ook in 2024 één van de grootste uitdagingen
De meest groene energieleveranciers in 2025
Ben je op zoek naar de meest groene energieleveranciers van 2025? In d
Duurzaam leven: dit zijn de 7 meest effectieve stappen die je kunt zetten
Ben jij benieuwd wat de 7 meest effectieve stappen zijn om duurzaam te
Plaats een reactie