
Omringd door idioten en het DISC model: nuttig of vervelend?
Met meer dan 200.000 exemplaren verkocht is ‘Omringd door idioten’ een flinke bestseller in Nederland. Waarom is dit boek zo’n succes en waarom blijft het verkopen? In mijn podcast ‘Boeken update in 20 minuten' probeer ik antwoorden te vinden op dit soort vragen om trends en actuele thema's bloot te leggen.
In dit artikel geef ik antwoord op deze vraag, leg ik uit waar het boek over gaat en gaan we kijken of het DISC model (dat wordt gebruikt in het boek) als nuttig of vervelend wordt ervaren.
Inhoud
Laatste update — 28 februari 2025
Waar gaat het boek over?
Het boek is gebaseerd op het DISC-model en het gaat om vier kleuren die je kunt toekennen aan een persoon. Dit doe je om de persoon tegenover je beter te begrijpen en een ingang of klik te vinden. Met het model kun je beter inspelen op datgene wat de persoon fijn en interessant vindt en vind je sneller waar deze persoon op ‘aan’ gaat.
Handig en nuttig als je bijvoorbeeld wilt zorgen voor een betere samenwerking, sfeer of gewoon iets wilt verkopen.
De kleuren in ‘Omringd door idioten'
De kleuren zijn rood, geel, groen en blauw.
Rood: Dominante, leidinggevende types. Termen die hierbij passen zijn: opdringerig, streng, ambitieus, vastberaden en effectief.
Geel: Enthousiaste en inspirerende mensen, het ‘zonnetje in huis’. Ze zijn theatraal, extravert en stimulerend, maar kunnen ook ongedisciplineerd en manipulatief zijn. Hier herken ik mezelf het meest in.
Groen: Stabiele en betrouwbare mensen. Ze zijn ondersteunend, hulpvaardig en gezellig, maar ook meegaand en onzeker. Groen is de meest voorkomende kleur onder mensen.
Blauw: Analytische en rationele denkers. Ze zijn methodisch, vlijtig en kritisch, maar ook besluiteloos en moraliserend. Ze handelen vaak op basis van data en logica.
Het boek legt eerst de kenmerken van elke kleur uit en gaat vervolgens in op hoe je met verschillende persoonlijkheden omgaat. Bijvoorbeeld hoe je feedback geeft aan iemand met een bepaalde kleur. Dit maakt het een praktisch boek, maar het kan soms ook langdradig aanvoelen. Ik denk dat het nog krachtiger, praktischer en compacter had gekund.
Waarom is ‘Omringd door idioten’ zo’n succes?
Om hier een beetje kijk op te krijgen vroeg ik aan mijn Instagram volgers in hoeverre het boek en het DISC model bij hun op het werk leeft. Van alle mensen die stemden zei 64% dat dit leeft op het werk en van die mensen zei 64% het ook nuttig te vinden. 36% was minder enthousiast en vond het eerder vervelend.

Bij 64% van de stemmen leefde het boek op het werk en 64% vond het ook nuttig. 36% eerder vervelend.
Dit zijn de 3 redenen waarom ik denk dat het boek zo’n succes is:
1. Zeer aansprekende titel. Collega’s kies je niet zelf uit en veel mensen zullen daardoor af en toe echt denken: ‘Ben ik omringd door idioten?’. Het spreekt een groot deel van de bevolking aan omdat veel mensen bij een bedrijf werken en elke dag collega’s om hun heen hebben.
2. De methode uit het boek werkt. Een non-fictie boek van dit kaliber moet gewoon ‘werken’ voordat het wordt doorgegeven. Zelf merkte ik tijdens het lezen dat er bij elke kleur wel iemand in mijn gedachte opkwam waar ik meteen aan dacht. Dit geeft het model een realistische weergave van de werkelijkheid. 64% van de respondenten gaf dus ook aan dat het ook echt werkt. Één daarvan is goede vriend Bas. Hij zegt:
Mijn geel-groene profiel maakt me van nature sociaal en vragend, vooral in klantgesprekken. Maar rode en blauwe persoonlijkheden waarderen dat vaak niet. Daarom leer ik me aan te passen. Vroeger overspoelde ik een blauw iemand in de lift met vragen, wat de sfeer ongemakkelijk maakte. Nu weet ik dat zwijgen beter werkt. Bij een rode directeur sla ik de small talk over en kom direct ter zake. Dat creëert duidelijkheid en werkt beter.
Ook voor Joris is het nuttig:
Bij meerdere stakeholders is het handig te weten hoe je communiceert en waarom iemand zo reageert. Op kantoor kun je snel iemands kleur inschatten: familiefoto’s wijzen op een sociale insteek, vakliteratuur en een grote klok op iets anders. De test laat zien hoe je je intern en extern gedraagt. Zelf was ik intern groener, maar droeg dat te weinig uit. Inzichten van mijn team verbeterden onze samenwerking aanzienlijk.
3. Mensen raken nieuwsgierig omdat het makkelijk in de bedrijfstaal gaat zitten. De derde reden waarom ik denk dat het zo'n succes is is een aanname. Ik denk dat het boek veel wordt doorgegeven omdat mensen nieuwsgierig worden naar de kleuren die ze anderen horen noemen. Stel dat een leidinggevende bijvoorbeeld vaak de kleuren gebruikt in zijn of haar taal dan ben je toch benieuwd wat hier nou precies achter zit en besluit je het boek te gaan lezen.
Dit heeft wat mij betreft ook te maken met hoe belangrijk wij als mens ‘de groep' vinden. Als we in een groepsvorm iemand iets zien doen of veranderen dan inspireert dat vaak snel om dat ook te gaan doen. Dit komt omdat we altijd in groepen hebben geleefd en deze ooit (in een ver verleden) essentieel waren voor onze overleving.
Waarom wordt het DISC-model als vervelend ervaren en wat is de kritiek op het boek?
Naast dat het model voor veel mensen als nuttig en werkend wordt ervaren is er ook kritiek. Dit zijn de twee belangrijkste redenen.
1. Het is wetenschappelijk niet onderbouwd. Hoewel het DISC-model veel gebruikt wordt, is het wetenschappelijk niet onderbouwd. Deze twee artikelen gaan hier verder op in: ‘Je wordt niet omringd door idioten, en alsjeblieft, gedraag je er ook niet als één' en ‘Persoonlijkheidstesten als DISC en MI doorstaan wetenschappelijke toets niet echt'.
2. Het DISC model kan leiden tot hokjesdenken. Dit kan verwachtingen oproepen of mensen gaan zich verschuilen achter een kleur.
‘Je moet daarvoor bij Marleen zijn, want die is zo blauw als een tientje.’
‘Sorry dat ik wat dominant ben maar ik ben nou eenmaal rood.’
‘Hé jij bent geel, organiseer jij het teamuitje?’
‘Jij bent blauw, verzin jij maar hoe we meer structuur krijgen in…(you name it).’
‘Goh, ik kan wel merken dat je geel bent.’
Zomaar wat uitspraken waar mensen zich aan irriteren en die dus komen door het DISC-model. Sommige mensen vinden het model te hokjesdenkend en te stereotyperend. In bedrijven kan dit leiden tot het plakken van etiketten op werknemers wat gevolgen kan hebben voor het verdere verloop van deze persoon bij het bedrijf.
Zo werd Michel bijvoorbeeld niet aangenomen bij een bedrijf omdat ze geel-groen was:
Ik wist vooraf dat de sollicitatie meerdere rondes had en dat ik een test moest doen met het model van ‘Omringd door idioten'. Daaruit kwam dat ik een groen-gele persoonlijkheid heb. Later kreeg ik een afwijzing per mail. De reden? Het team bestond vooral uit blauwe persoonlijkheden en mijn profiel paste daar niet bij. Dat voelde oppervlakkig, alsof er niet naar mij als persoon werd gekeken.
Conclusie
‘Omringd door idioten’ is een interessant boek met een model (dat niet wetenschappelijk is onderbouwd) maar wel werkt voor veel mensen. Het gevaar is dat het te leidend wordt in een organisatie en dat het te veel doorslaat naar hokjesdenken/schuilen achter een kleur of een etiket waar je niet meer vanaf komt.
Persoonlijk vond ik het boek interessant ook al kan ik het niet dagelijks toepassen omdat ik veel zelfstandig werk. Ik denk wel dat ik het in de toekomst nog ga raadplegen als ik moeite heb om een ingang of klik met iemand te vinden (en dit belangrijk vind voor mijn privé of werkleven).
Het boek ‘Omringd door idioten’ van Thomas Erikson hebben we afgelopen week gelezen in de ‘Boeken update in 20 minuten community’. Deze week lezen we ‘Komt een land bij de dokter’ van Michelle van Tongerloo. Join de community als je ook een lezer bent die graag meer wil lezen!
Onze artikelen bevatten geregeld affiliate links. Wanneer je iets koopt via zo'n link krijgen wij daar een commissie van. Een directe manier om ons te supporten en de website up-to-date te houden #onlybuyitwhenyouneedit.
In mijn nieuwsbrief beantwoord ik o.a. vragen van lezers. Meld je aan en stel hier jouw vraag!
Jelle Derckx
auteur + spreker — Met een hoofd vol zorgen vertrok ik in 2011 voor een reis naar Brazilië en las daar het boek 'Denk groot & word rijk’ van Napoleon Hill. Het boek en de reis veranderden mijn leven compleet. Terug in Nederland ging ik bloggen om net als Napoleon Hill anderen te helpen en te inspireren. In 2018 schreef ik het boek ‘Verlangen naar minder' (15.000+ exemplaren verkocht) over mijn zoektocht naar een bewuster en duurzamer leven. Benieuwd naar mijn favoriete boeken? Bekijk ze hier!
Related Posts
6 tips voor als je (net als ik) meer wil gaan lezen om brain rot te voorkomen
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
18 tips voor een eenvoudig leven met minder stress
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Wat kan het Ikigai model voor jou betekenen?
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Levenslessen om zoveel mogelijk uit je leven te halen na je 30ste
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
De 10 beste boeken over persoonlijke groei die ik heb gelezen
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
De 3 beste boeken over duurzaamheid die ik heb gelezen
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Plaats een reactie